Flere kommuner har allerede innført digital post, og Løten kommune kommer også til å starte opp med denne ordningen i løpet av året.  Dette er en ordning som vil gjøre det enklere for deg å ha oversikt over all dialog du har med det offentlige, siden alt lagres digitalt i din egen postboks.

Konsulent Aud Marit Trettebergstuen og IKT-rådgiver Kjell Weding i Løten kommune forteller at det også sikkerhetsmessig vil ha store fordeler, da brev ikke vil ligge «åpent» i postkassa di.
- I tillegg vil du motta post raskere på denne måten. Brevet sendes til deg med en gang det er ferdigstilt fra saksbehandler, forteller de.

Hvordan fungerer det?

  • Kommunen kommer da til å sende ut post til deg ut ifra de opplysningene som er folkeregistrert på deg. Det kan derfor være lurt å ta en sjekk på at informasjonen om deg stemmer. Dette sjekker du på nettsiden www.norge.no  
  • Kommunen vil sende deg brev til en digital postkasse. Du må derfor opprette en egen digital postkasse. Du kan velge mellom to postkasseleverandører: Digipost, som eies av posten Norge, og e-boks, som leverer digital postkasse også i Danmark.
  • Du vil få varsling som sms eller epost når det har kommet post i din digitale postkasse.
  • Om du ikke leser brevet i din digitale postkasse vil du få det tilsendt i med vanlig postgang etter noen dager.

Er du av de som ikke bruker internett? Ikke bekymr deg. Det er mulig å reservere seg mot digital post.
- Vi håper imidlertid at så mange som mulig oppretter en digital postboks. Har du allerede vært inne på Altinn, så kan du det som trengs. Løsningen er ganske lik, sier Trettebergstuen og Weding.Kjell Weding og Aud Marit Trettebergstuen


Om Digipost og e-boks

Begge disse digitale postkassene er gratis å bruke, og gjør det lett å lagre brev også for framtiden.  De tilbyr også tjenestene til bruk på flere «flater», for eksempel kan du laste den ned i en app på mobilen din.


Slik gjør du det!

Gå inn på nettsiden norge.no hvor du finner en enkel veiledning på hvordan du velger og oppretter en slik postboks, i tillegg til mer informasjon om hvordan dette fungerer.
Her kan du også skaffe deg eID, hvis du ikke har det fra før. Det er nødvendig for å kunne få en digital postkasse.

Løten kommune vil informere nærmere når vi har datoer klare for oppstart av digital post.