Oppdatert den 8. september kl. 14:14

Word- og Exceldokumenter kan mottas og åpnes igjen

E-poster med vedlagte Word- og Exceldokumenter skal nå kunne mottas i din innboks. Outlook må startes på nytt for dette skal fungere. Etter å ha startet Outlook på nytt vil du kunne motta e-post som normalt. Vi ber dere fortsatt være obs på at avsenderen av alle type dokumenter er riktig.

Se hele saken her: https://www.hedmark-ikt.no/viktig-informasjon-vedrorende-svindel/ 

________________________

Oppdatert kl. 15:00 den 2. september:

Viktig oppdatering til deg som ansatt i kommunen

Denne meldingen sendes ut på sms i ettermiddag:

Angrepet på våre e-postservere er per onsdag ettermiddag under kontroll. Alle ansatte skal nå kunne motta og sende e-post som normalt.Vi oppfordrer dere likevel til å være kritiske til avsender, vedlegg og lenker i e-poster. På grunn av sikkerhetsmessige tiltak vil det ligge noen begrensninger på e-post.

For videre informasjon følg med på vår nettside: https://www.hedmark-ikt.no/viktig-informasjon-vedrorende-svindel/

På vegne av kommunen, Hedmark IKT.

___________________

Vi opplevde i går, tirsdag kveld, et alvorlig e-postangrep. Hedmark IKT har jobbet igjennom natten for å kartlegge omfanget og hvordan dette har spredd seg til ansatte i de 7 kommunene og andre kunder av våre løsninger. På bakgrunn av dette har vi gjort flere tiltak for å avgrense omfanget av problemet.


Ikke åpne e-post med word-filer!

For de aller fleste ansatte skal e-post i dag i hovedsak fungere normalt. Unntaket er e-poster med Word-filer. Ansatte skal ikke kunne åpne Word-filer i e-poster, og vil heller ikke kunne motta e-poster med Word-filer, disse vil bli stoppet av e-postsystemet. Vi oppfordrer samtidig om at ansatte er på vakt med e-poster man ikke er helt sikre på, dette gjelder også andre type vedlegg.

Ansatte vil få varsel fra e-postsystemet hvis e-poster med Word-filer er stoppet. Disse vil ikke bli slettet, men de vil inntil videre bli holdt igjen av e-postsystemet.


Har du åpnet et mistenkelig vedlegg?

Er du i tvil om du kan ha trykket et mistenkelig vedlegg, så gjør dette:

  • Skru av pc og ikke bruk den mer i dag
  • Kontakt Hedmark IKT.
    -Hedmark IKT ønsker å få oversikt over alle slike tilfeller

Se også svar på spørsmål angående dette her 

Endre passord som er lagret?

Petter Berg i Hedmark IKT forteller at vis du har åpnet et vedlegg med virus, er det også en teoretisk fare for at viruset har fått tilgang til lagrede passord fra din nettleser. -Hvis du har åpnet et mistenkelig vedlegg og har lagret passord til for eksempel Facebook, Hotmail eller lignende nettsider i nettleseren på PCen din, ber vi deg endre ditt passord på disse tjenestene også.

-Vi anbefaler også at du aktiverer to-faktorpålogging for disse tjenestene - se informasjon om hvordan du kan gjøre dette på Nettvett sin nettside: https://nettvett.no/2-trinns-bekreftelse/

 

Mange ansatte vil oppleve at PCen har restartet seg selv. Dette er et grep HIKTvi har igangsatt for å beskytte ansatte PC bedre.

-Vi henstiller alle ansatte om varsomhet og tålmodighet i en slik situasjon, spesielt rundt bruk av e-post i dag. Vi ber også om forståelse om at vi vil ha ekstra stor pågang på vår support, og vi ber dere søke informasjon på Hedmark IKT sine nettsider og kommunens egne kanaler.