§ 1 Formål

Formålet med skolereglene er at elevene skal få kjennskap til sine rettigheter og plikter, og til hvordan de kan medvirke i sin skolehverdag. Skolereglene skal bidra til et trygt og godt skolemiljø, godt samarbeid, god trivsel, respekt og at alle elever tar et medansvar. Reglene skal fremme god orden, oppførsel og gode arbeidsvaner, og på den måten legge til rette for god læring.

Forskrift om skoleregler skal sees i sammenheng med Løten kommunes handlingsplan «Trygt og godt skolemiljø i Løtenskolen», som beskriver hvordan grunnskolene i Løten skal arbeide for å sikre et trygt og godt skolemiljø. Opplæringslovens § 12-2 slår fast at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. I Løtenskolen er det nulltoleranse for krenkende atferd, jf. Oppll. § 12-3.

§ 2 Virkeområde

Forskrift for skoleregler gjelder for alle elever ved de kommunale grunnskolene i Løten. Forskriften gjelder for alle aktiviteter i skolens regi, på og utenfor skolens område og på skoleveien. Felles forskrift om skoleregler suppleres med lokale trivselsregler tilpasset den enkelte skole. Lokale skoleregler må være innenfor rammen av den kommunale forskriften og fastsettes etter drøfting i skolens rådsorganer. Alle elever, foresatte og ansatte skal gjøres kjent med skolereglene. Forskrift om skoleregler gjelder også for SFO i de tilfellene det er hensiktsmessig for å ivareta et trygt og godt skolemiljø.

§ 3 Organisering av skoledemokratiet

Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Skolen skal legge til rette for at alle elever skal kunne ytre seg, og oppmuntre de til å delta i skoledemokratiet. Skolen skal også hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet. Elevene skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning, både i det daglige arbeidet i fagene og gjennom for eksempel elevråd og andre rådsorganer. Elevene skal ikke delta i behandling av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt, jf. Oppll. § 10-4.

I Løtenskolen organiseres skoledemokratiet på følgende måte:
a. Hver skole skal ha et elevråd som er valgt av elevene ved skolen. Elevene kan velge å organisere seg på andre måter.

b. Hver skole skal ha et arbeidsutvalg (FAU) som er valgt av foreldrene på skolen.
Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter.

c. Hver skole skal ha et samarbeidsutvalg (SU) og et skolemiljøutvalg (SMU). Beskrivelse av sammensetting og oppnevning av medlemmer, samt hvilke oppgaver og funksjoner disse brukerorganene har er følgende:

1. SU skal bestå av ni personer: tre ansatte, to fra foreldrerådet, to elevrepresentanter, en folkevalgt og rektor. SU gir råd og kommer med forslag til skoleledelsen. Utvalget skal få være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet, blant annet kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler. SMU skal, i likhet med SU, bestå av elevrepresentanter, foreldre, ansatte, skoleledelsen og en folkevalgt.

2. I SMU skal elever og foreldre til sammen være i flertall. SMU skal medvirke til arbeidet med skolemiljøet, og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolemiljøet. SU kan selv være SMU, men da må det utnevnes flere representanter for elever og foreldre, slik at de til sammen utgjør flertallet.

Elever skal ikke delta i behandling av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.

§ 4 Elevenes rettigheter

Alle elever har rett til et trygt og godt læringsmiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Elevene har rett til å bli behandlet med respekt og omtanke, og skal behandle medelever og voksne med respekt og omtanke. Mobbing eller krenkende atferd aksepteres ikke. Elevene skal lære å samarbeide, samt utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. De skal lære å opptre ansvarlig, være aktivt med i opplæringen og følge skolereglene. Elever og foresatte har selv et ansvar for å bidra til et godt fellesskap og miljø. Slik den enkelte bidrar til fellesskapet på skolen, bidrar fellesskapet til den enkeltes trivsel, utvikling og læring.

Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører barn og unge. I alle saker som behandles etter denne forskriften, skal hensynet til barnets beste ligge til grunn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt i saker som angår dem.

Alle elever har rett til:

a) et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring

b) en hverdag uten krenkelser

c) å bli behandlet med respekt og omtanke av medelever og voksne på skolen

d) å medvirke i saker som gjelder dem

e) å si meningen sin og å bli lyttet til

§ 5 Elevenes plikter

Orden

Elevene skal ha god orden. Dette innebærer å:

a) ha skolesakene i orden og ha med nødvendige læremidler og utstyr

b) gjøre skolearbeidet innen fastsatte frister

c) møte presis til opplæring og avtaler

d) bidra til å holde skolens område rent og ryddig

e) følge regler for bruk av datautstyr og internett i Løtenskolen

Oppførsel

Elevene skal ha god oppførsel. Dette innebærer å:


a) vise hensyn og respekt for medelever og ansatte

b) respektere og ikke utsette andre for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler om vold

c) følge beskjeder fra skolens ansatte

d) ikke ta med eller bruke farlige gjenstander og gjenstander som forstyrrer undervisningen

e) respektere forbud mot bruk av mobil, smartklokke eller andre private kommunikasjonsmidler i skoletiden, med mindre annet er avtalt med lærer

f) praktisere nettvett og følge skolens regler for bruk av datautstyr og internett

g) behandle undervisningsmateriell forsvarlig, vise respekt for skolens og andres eiendom

h) delta i opplæringen og ikke forlate skolens område uten tillatelse

i) ikke jukse ved prøver eller i øvrig skolearbeid

j) respektere forbudet ved å ikke ta med eller bruke snus, tobakk, alkohol eller andre rusmidler

k) Film eller bilder av andre deles ikke uten tillatelse

§ 6 Reaksjoner dersom elever bryter reglene

Alle reaksjoner skal være tilpasset sakens alvor og elevens alder, forutsetninger, utvikling og modenhet. Det skal legges vekt på elevens vilje til å rette opp følgene av regelbruddet, og det skal være forholdsmessighet mellom regelbruddet og reaksjonen. Alle sanksjoner skal være slik at elevene skal kunne forstå hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette.

Å straffe en hel gruppe elever for noe én elev har gjort, er ikke lov. Fysisk refsing eller annen krenkende behandling er heller ikke lov.

Dersom en elev bryter skolereglene, kan det føre til disse reaksjonene:

a) Veiledning av eleven, med vekt på positiv, ønsket atferd.

b) Muntlig eller skriftlig melding til foreldre.

c) Møte med skolen, sammen med foreldre og elev

d) Anmerkning brukes på ungdomstrinnet, som gir karakterer i orden og oppførsel.

Skolen skal ha skriftlige retningslinjer for bruk av anmerkninger, for å sikre lik praksis.

e) Inndragning av gjenstander brukt i strid med skolereglene. Inndratte gjenstander leveres tilbake i samråd med foreldrene.

f) Tobakk, snus og alkohol inndras. Ulovlige rusmidler og gjenstander skal overlates til politiet.

g) Pålegg om å utføre oppgaver før, under eller etter skoletid for å rette opp skader.

h) Annullering av prøver, dersom eleven blir tatt i juks.

§7 Bortvisning

Bortvisning er hjemlet i Oppll. § 13-1. En bortvisning innebærer at elevens rett til opplæring settes til side, selv om det er for en avgrenset periode. Bortvisning er et enkeltvedtak. Det er rektor som fatter vedtak om bortvisning. Avgjørelse om bortvisning av en elev for opptil to klokketimer regnes ikke som et enkeltvedtak.

Dersom en elev alvorlig eller flere ganger bryter skolereglene, kan det føre til disse reaksjonene:

1. Bortvisning fra undervisningen fra enkelttimer eller resten av skoledagen. Dette skal besluttes av rektor. Avgjørelse om bortvisning av elev for opptil to klokketimer regnes ikke som enkeltvedtak.
Skolen skal dokumentere slik bortvisning skriftlig. Foreldre skal varsles før elev bortvises for resten av dagen, og eventuell hjemsendelse av elever må avklares med foreldrene.

Eleven og foresatte skal som hovedregel ha mulighet til å utale seg før bortvisning og foreldre / foresatte bør hente eleven på skolen dersom eleven vises hjem.

2. Bortvisning fra undervisningen for inntil 3 dager for elever på 8.-10. trinn. Dette må besluttes av rektor i et enkeltvedtak etter varsel til foreldre.

Før det blir gjort vedtak, skal eleven ha fått mulighet til å forklare seg og en skal ha vurdert å bruke andre hjelpetiltak og konsekvenser

3. Elever på 5.-7.trinn kan vises bort for enkelttimer eller resten av dagen. 4. Elever på 1.-4.trinn skal bortvisning ikke benyttes

§8 Andre reaksjoner

1. Midlertidig eller permanent klassebytte. Dette må besluttes av rektor i et enkeltvedtak.

2. Midlertidig eller permanent skolebytte. Dette må besluttes av kommunen i et enkeltvedtak. Skolebytte kan bare vedtas når vilkårene i opplæringsloven § 13-2 er oppfylt.

I helt spesielle tilfeller kan kommunen vedta et midlertidig eller permanent skolebytte dersom oppførselen til eleven går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever, jf. Oppll. § 13-2. En elev skal ikke flyttes dersom mindre inngripende tiltak vil kunne avhjelpe situasjonen.

3. Sette ned karakter i orden og oppførsel. Dette må besluttes av rektor i et enkeltvedtak.

§ 9 Vurdering i orden og oppførsel

Skolereglene er grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel. I vurderingen skal det tas hensyn til elevenes forutsetninger. Det skal ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser med mindre de er særlig klanderverdige eller grove. Det er riktig med underveisvurdering i orden og oppførsel, slik at skolene fremmer sosial læring:

  • reflekterer over egen orden og atferd og hvordan de kan utvikle seg
  • får vite hvordan deres orden og atferd er vurdert opp mot skolereglene
  • får veiledning om hvordan de eventuelt kan forbedre sin orden og atferd

§ 10 Skade eller hærverk

Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler kan eleven og elevens foreldre gjøres erstatningsansvarlig etter skadeserstatningslovens § 1-1 og § 1-2. Eleven kan gis anledning til å utbedre skaden selv dersom dette anses hensiktsmessig.

§ 11 Straffbare forhold

Straffbare forhold skal som hovedregel meldes til politiet. Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, kan rektor be om politiets bistand for veiledning. Elevens foresatte skal så vidt det er mulig varsles muntlig, samtidig som politiet anmodes om bistand.

Foresatte skal uansett varsles skriftlig om at det er søkt politiets bistand.

Politianmeldelse skal kun gjøres i henhold til prosedyren i Løten kommune.

§ 12 Saksbehandling – fremgangsmåten ved bruk av reaksjoner

Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn når skolen vurderer en reaksjon. Eleven skal få anledning til å uttale seg før skolen beslutter reaksjon. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen han/hun stoler på, og i en situasjon som oppleves trygg.

Rektor treffer beslutninger om bruk av reaksjoner. Ansatte på skolen treffer beslutninger innenfor rammen av den myndighet rektor har delegert.

Ved bruk av reaksjon nevnt i § 7-3 (bortvisning inntil 3 dager), §8-1 (klassebytte), §8-2 (skolebytte), eller §8-3 (nedsatt karakter) skal saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven følges.

Før det blir fattet et enkeltvedtak, skal skolen vurdere om andre tiltak eller reaksjoner kan benyttes. Eleven og foreldrene skal varsles på forhånd og gis rett til å uttale seg. Et enkeltvedtak kan påklages. Klagefristen er tre uker fra eleven/foreldrene mottar vedtaket. Klagen sendes skolen. Dersom skolen/kommunen ikke finner grunn til å gjøre om på vedtaket, blir det sendt til Statsforvalteren som er siste klageinstans.

§ 13 Ikrafttredelse

Denne forskriften trer i kraft 27.11.2024 etter kommunestyrets godkjenning, som da erstatter tidligere ordensreglement for skolene Løten kommune.