En inkluderende skole for alle

Alle barn har like mye verdi, og alle barn har et utviklingspotensial. Østvang Skole har et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud (ITO) til elever på 1-7 trinn, hvor opplæringstilbudet kan omfavne til og med 10. trinn etter vurdering av barnets beste.

Spesialpedagogisk avdeling har høyt fokus på inkludering

Elever som får sitt tilbud på Østvang Skole ved Spesialpedagogisk avdeling har i hovedsak avvik fra den ordinære fagplanen i alle fag. De har behov for omfattende tilrettelegging av skolehverdagen.

Målet for spesialpedagogisk avdeling er at våre elever skal kunne oppleve mestring, individuell utvikling med utgangspunkt i hva eleven kan, og det inkluderende fellesskap med andre elever. Det vil si at alle elevene tilhører trinnet sitt og skal ha en naturlig tilhørighet i en klasse. De deltar på det de har faglig og sosialt utbytte av. Avdelingen har samarbeid med SFO.

Individuell opplæringsplan (IOP)

Det blir tilrettelagt for aktiv læring med deltagelse i fokus hvor en IOP beskriver elevens individuelle mål. De fleste har en individuell plan (IP). Skolen samarbeider tverrfaglig med Pedagogisk Psykologisk tjeneste, ergoterapeut, spesialfysioterapeut, habiliteringstjeneste, helse og omsorg, hjelpemiddelsentralen og andre samarbeidspartnere.

Personalet

Avdelingen har ansatte med spesialisert kompetanse for målgruppen og er tilrettelagt med tilpassede fasiliteter

Foresatte

Det er foresatte som søker plass for sitt barn på spesialpedagogisk avdeling ved Østvang Skole. Barnet kan søkes inn før skolestart eller senere i skoleløpet. Søkes ikke barnet inn på Spesialpedagogisk avdeling vil det få opplæringstilbud i skolen i den skolekrets det tilhører. Søkere vil bli innkalt til en samtale med avdelingsleder. Søknadsskjema finner du nederst på siden.

Inntaksteam

Inntaksteamet som tar vurderinger for plass på Spesialpedagogisk avdeling og som gir tilbud om eventuell plass består av:

  • Avdelingsleder på Spesialpedagogisk avdeling
  • Pedagogisk Psykologisk tjeneste
  • Representant fra Helse og familie (etter behov og vurdering)
  • Rektor ved Østvang Skole

Vurderinger/kriterier for søknad og opptak

  • Eleven må ha en sakkyndig vurdering som viser elevens nåværende behov og forutsetninger.
  • Eleven må ha diagnose psykisk utviklingshemmet og/eller ha store generelle lærevansker tilknyttet andre utviklingsforstyrrelser.

Søknadsskjema i PDF (75KB)

Skjema sendes til Wenche.norstad.Finberg@edu.loten.kommune.no