Velg en løsning – gjerne eFaktura

Malin Øien Oustad (fagleder) og Beata Laskowska (konsulent) på regnskap i Løten kommune, forteller at man bør Illustrasjonsbilde (Ricardofoto)være obs på at om man har sagt ja til å motta regninger i vipps, kommer også kommunale avgifter her. Du tenker kanskje: «Jeg har da aldri sag ja til det», men når man oppretter vipps, så er det automatisk huket av for at man ønsker fakturaer i vipps.

-Om du bare ønsker regningene ett sted har eFaktura-avtale mange fordeler. Da kan du se regningene og evt endre konto de skal belastes før regningen betales. Andre fordeler med eFaktura er også at regningen kommer i nettbanken din med forhåndsutfylt Kid-nummer, og kontonummer til mottaker. Husk at de må godkjennes for at de skal legges til betaling.

Avtalegiro

Vil du at regningen skal bli betalt på forfallsdato automatisk hver måned, uten endringer er det smartest å velge avtalegiro. Da går alt av seg selv. Om du trenger hjelp med dette, kan også banken din hjelpe deg, om du tar med regningen dit.

Hvordan fungerer andre løsninger?

Her finner du en liten oversikt over hvordan de andre løsningene virker:
 

Vipps:

Bruker du Vipps og har godkjent at regninger kan betales herfra, vil du også få regninger fra kommunen her. Om du har eFaktura/ avtalegiro på fakturaer til Løten kommune kommer regningen også i vipps når du har slått på funksjonen for regninger i vipps. Om du ikke ønsker det, må du slå av den funksjonen i dine vippsinnstillinger– da får du ingen regninger der.

Vi gjør også oppmerksom på at om du godkjenner regningen både i vipps og i nettbanken din, blir regningen trukket to ganger. Om dette skjer får du pengene tilbake, men først etter forfallsdato på regningen.


Digipost:

Dersom du ikke har eFaktura eller avtalegiro, men digital postkasse, vil regningen sendes dit (Digipost). Husk å sette på varsel på sms når du får ny post i denne digitale postkassen, slik at du fanger opp regningen før den forfaller. Regningen betales i bank/ nettbank.

Vi oppfordrer våre innbyggere til å opprette eller beholde sin Digipost. Ønsker du derimot ikke å motta fakturaene dine her anbefaler vi deg som ikke har eFaktura/Avtalegiro med Løten kommune om å tegne det, slik at du kan betale regningen direkte i nettbanken.


Papirfaktura

Vi sender papirfaktura til de som ikke har noen av delene nevnt over.

Når fakturaene sendes ut blir det gjennomført en kontroll mot kanalene som nevnt ovenfor i følgende rekkefølge:

  1. eFaktura/avtalegiro
  2. Digipost
  3. Vipps
  4. Papirfaktura

 

Slik kommer du i gang med eFaktura: Logo efaktura

  1. Finn frem regningen fra Løten kommune og finn din eFaktura-referanse.
    eFaktura-referansen er det 6-sifrede kundenummeret som du finner på papirfakturaen
  2. Logg deg inn i nettbanken din. (Husk å ha din BankID tilgjengelig.)
  3. Når du har logget deg inn i nettbanken din klikker du deg inn på «Betaling» og oversikt over «Betalingsavtaler» (oversikten over betalingsmottakere)
  4. Velg «eFaktura» og finn Løten kommune som tilbyder og inngå ny eFaktura-avtale (kun første gang). Dersom du fyller ut e-postadressen din ved innmelding, vil du motta varsel på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken.

Har du eFaktura avtale, så dekker den alle fakturaer uavhengig av type tjeneste i kommunen.

NB! Husk at du også kan se alle regningene fra kommunen på Minside