Hva er kommunal bolig? 

Kommunal bolig er en bolig med enkel standard som kommunen leier ut. Boligene ligger i forskjellige områder i kommunen og har variert størrelse og pris. Leietid er normalt for tre år, men i noen tilfeller kan det også gis kortere eller lengre leietid. Kommunal bolig skal ses på som en overgangsbolig. Boligen kan brukes sammen med andre tiltak som et ledd på vegen mot å leie privat eller kjøpe egen bolig. 

Hva er omsorgsbolig? 

Omsorgsbolig er en bolig som er et tilbud til personer som på grunn av alder, helse, funksjonshemming, mv. har behov for en tilrettelagt bolig med hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester i, eller i nær tilknytning til boligen, og som er avhengig av praktisk eller personlig hjelp for æ greie dagliglivets gjøremål.  

Hvem kan søke? 

  • Personer som ikke selv, eller ved hjelp av andre former for offentlig boligstøtte, klarer å skaffe seg bolig i det private boligmarkedet. 
  • Personer som trenger hjelp til å skaffe seg bolig på grunn av dårlig økonomi, nedsatt funksjonsevne og helsemessige eller sosiale problemer. 
  • Det er utarbeidet kriterier for tildeling av kommunal bolig (se under) 
    Tildelingskriterier (PDF, 142KB)

Slik søker du 

Søk om kommunal bolig

  1. Du kan søke om kommunal bolig digitalt. Det er enkelt, brukervennlig og laget for å ivareta ditt personvern. Det er Boligkontor Løten som mottar og behandler din søknad. 
  2. For å kunne vurdere søknaden din, ber vi deg om å legge ved:  
  • Din siste skattemelding 
  • Hvis du er i jobb: Dine siste 3 lønnsslipper 
  • Hvis du leier bolig: Leiekontrakt eller oppsigelse av leieforholdet 
  • Hvis du trenger tilrettelagt bolig: Dokumentasjon på hvorfor du trenger det 
  • Hvis du søker på grunn av helsen: Dokumentasjon på din helsesituasjon  

Hvis du mangler vedlegg nå, kan du sende de inn etterpå. 

Dersom du ikke kan søke digitalt?
Print ut søknadskjema: Søknadskjema kommunal bolig (PDF) 
Send inn søknaden med vanlig post eller ta den med til Boligkontoret, Løten Helsetun, Sykehusvegen 10, 2340 Løten. 

Du kan lese mer og søke om bostøtte i  Bostøtte - Husbanken 

Hva skjer videre med din søknad? 

Søknaden behandles av Boligkontoret. Når søknaden er mottatt, blir du kontaktet for vurderingssamtale/hjemmebesøk for innhenting av utfyllende opplysninger. Søknaden vil bli behandlet innen 4 uker. 

Det er viktig at du holder oss oppdatert på din boligsituasjon og kontaktinformasjon. Du må fortsatt søke bolig på det private leiemarkedet, selv om du er godkjent som søker til kommunal bolig. 

Du må melde fra om endringer 

Du har plikt til å melde fra til oss hvis det er endringer i noen av opplysningene du har gitt i søknaden. Sjekk alltid at det er brukt riktige opplysninger i vedtaket du får. 

Klage 

Hvis du mener noe er feil i svaret på søknaden, kan du klage innen 3 uker etter du har mottatt eller burde fått kjennskap til vedtaket som er fattet.  

I klagen må du fortelle: 

  • hva du er uenig i 
  • hvorfor du er uenig 

Dersom det er nye opplysninger i saken, bør dette dokumenteres hvis mulig.  

Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte oss. 
Klage kan rettes til Boligkontoret. Klagefristen er 3 uker etter mottatt vedtak. 
Dersom vedtaket ikke blir omgjort sendes saken videre til Statsforvalter i Innlandet for videre beslutning. 

Retningslinjer for tildeling 

Du vil få et skriftlig tilbud når det er ledig bolig som er aktuell for deg og ditt behov. 

Det er ikke klageadgang på tildeling av bolig. I utgangspunktet får du ett tilbud og dersom du takker nei til dette, vil du i utgangspunktet ikke lenger være godkjent som søker til kommunal bolig.  

Se priser for de kommunale boligene her