12. desember 1863 hadde Edvard Munch sitt første skrik på gården Englaug Østre på Ådalsbruk. Familien Munch flyttet til Oslo ti måneder senere, men Edvard tilbrakte flere somre i Løten, og kunsten hans er tydelig inspirert av menneskene, landskapet og lyset her.

Løtensokningene er stolte av at verdens største kunstner, Edvard Munch, ble født i Løten, og at han elsket stedet og menneskene han ble kjent med her, livet ut.

Se mer på Munchiloten.no

Et nytt Munchsenter

Løten kommune og andre aktører jobber kontinuerlig med å synliggjøre Munchs tilknytning til Løten. Blant mye annet spennende jobber Anno museum/Klevfos industrimuseum nå med prosjektet «Klevfos Munch» der målet er å bygge et nytt og stort besøkssenter på Klevfos, et steinkast fra Munchs fødegård. En eventuell bygging ligger noen år frem i tid, akkurat nå jobbes det med tillatelser og tilskudd.

Munch-attraksjoner i dag

Her er Munch-attraksjonene du kan oppleve i dag:

Munchsenteret på KlevfosMunch lekeplass med Alma Mater statue

Munch street artLøten sentrum malt i Munch-farger

Munch-arrangementer i Løten

Camp Munch
I tillegg til disse attraksjonene arrangerer Løten kommune annethvert år «Camp Munch», som er Norges eneste sommerkunst-leir for ungdom. Hit kommer 20 kunstinteresserte ungdommer fra hele landet til Munchs fødested for å bli undervist av profesjonelle kunstnere, og utvikle kunsttalentet sitt. Campen avsluttes med «Munch minifestival», som er en gratis festival med kunstneriske workshops og en utstilling med Camp Munch-deltakernes arbeider:

Camp Munch

Munch vinterfestival på Budor
Hver vinterferie arrangerer kommunen også «Munch vinterfestival» på skidestinasjonen Budor. Også denne er gratis og åpen for alle:

Munch vinterfestival på Budor

Munchs fødselsdag
Hvert år, 12. desember, markerer også kommunen at det er Munchs fødselsdag. Arrangementet denne dagen varierer fra år til år:

Edvard Munchs bursdag 12. desember

Velkommen til Løten for å oppleve Edvard Munch fødested!