I forbindelse med innkjøp av møbler og inventar til Løten og Bristol legesentre, ble Input Interior kontaktet som kommunens rammeavtalepartner. Det ble i fjor opprettet en ny rammeavtale med Input, sammen med ti kommuner i et interkommunalt samarbeid. Tanken er at kommunene og fylkeskommunen skal ha et eierskap til brukte alternativer.

I et informasjonsmøte for arbeidsgruppen fra legesentrene, eiendom og renhold ble kommunen anbefalt å kjøpe brukte møbler gjennom Input Interior. Arbeidsgruppen gikk for anbefalingen, og sammen med Input begynte de å kartlegge hva de kunne ta med seg av allerede brukbare møbler, hva de kunne kjøpe brukt, og hva som måtte kjøpes nytt.

Det var en omfattende jobb for Input Interior å følge med på det profesjonelle bruktmarkedet, og vite hva som er tilgengelig til enhver tid gjennom leverandørekanalene. Likevel klarte kommunen, sammen med Input, å gjennomføre dette prosjektet med ca. 70 % gjenbruk. Det er imponerende!

En del av det grønne skiftet

Input Interior skal sørge for å tilby brukte alternativer.

 Vi vil være en del av det grønne skiftet. Legesentrene i Løten kommune er et pilotprosjekt, og det er ikke vanlig med så mye brukt i et så stort prosjekt. Tanken om å handle brukte møbler var litt ny for kommunen, men ikke for Input, vi driver mye med dette. Det var den store andelen i denne saken som gjorde det utfordrende. Vi hadde god dialog med brukergruppen, og de var positive til å kjøpe brukt og gjenbruke det de allerede hadde, sier Audhild Torgersen Hansen hos Input Interior.

Av de fire modellene som Input Interior har, så valgte kommunen å benytte seg av alle. Dette er nye møbler, gjenbruk fra gamle lokaler, brukte møbler av andre og omtrekk og redesign. Torgersen Hansen sier at denne kombinasjonen er spennende.

Et utfordrende prosjekt

Prosjektet har vært en utfordrende øvelse. Det å ivareta brukerne, få noe nytt og funksjonelt, og noe som også har bra levetid. Det har vært et samarbeid over bordet, i et helhetlig prosjekt.  Det har vært morsomt å være en del av et sånt prosjekt, sier Torgersen Hansen.

Torgersen Hansen har vært prosjektleder og er interiørarkitekt i bunn, og har hatt overblikket på alle valg relatert til møbler og innredning. Hun sier de har vært avhengige av å ha med brukerne, og at det er viktig at de har et eierskap og er stolte av det de har fått til. Derfor har ansatte ved begge legesenter vært involverte i prosessen.

I rammeavtalen med Input står det at de skal være med på å hjelpe kommunen med å oppnå en stor andel brukte møbler i tiden fremover. – Og det har vi verktøy for, sier Torgersen Hansen.

Brukte møbler, hva er det?

Brukte møbler trenger ikke være slitte og ødelagte. Det er ofte fine møbler som kommer av feilbestillinger. De kommer i original emballasje, og er kjøpt opp av profesjonelle underleverandører. Det er også møbler som kommer fra blant annet nedlagte bedrifter, som er fine møbler med høy verdi. De er da pent brukt.

En fordel med å kjøpe brukte møbler er at det er kort leveringstid, da varen allerede eksisterer. Men brukte møbler er ferskvare, og det som er tilgjengelig nå er nødvendigvis ikke tilgjengelig om en uke eller to.

Input forteller at møbelbransjen er i stor endring. En utfordring med å gjenbruke er logistikken. Det er flere ledd og leverandører, men til gjengjeld blir miljøregnskapet bra. Å være med på ha et lavere forbruk, ved at det ikke blir produsert noe nytt, er bra  at man bruker det som er laget fra før.  Løten kommune er framme i skoa, som er med å prøve på en sånn tankegang, sier Torgersen Hansen.

– Det har vært både spennende, utfordrende og lærerikt å være med på dette. Hvor stor gjenbruksgrad får vi og hvor bra blir det, er spørsmål vi stilte oss selv når vi bestemte oss for anskaffelsen. Input har gjort en fenomenal jobb i hele prosessen, både med planlegging, anskaffelse og gjennomføring. Resultatet ble virkelig bra, og med meget høy «gjenbruksgrad», det er vi veldig godt fornøyd med, sier Erik Adolfsen, virksomhetsleder eiendom.

I tillegg til mye gjenbruk i Stasjonsvegen har skolebiblioteket fått 16 stoler fra de gamle lokalene til legesenteret. Så de har også fått glede av gjenbruk rundt dette prosjektet.

Bilder av møblene som er nye, brukte og trekt om
 

Kontorstol og bord.


Bordskjerm

De aller fleste kontorstolene på legesentrene er nye. Bordskjermen derimot har blitt kjøpt brukt, og blitt levert til omtrekk. Tekstilet på bordskjermet er overskuddstekstil fra tekstilproduksjon.

Pauserom

Disse stolene på pauserommet er kjøpt nye, men de var trukket om fra før.

Kontor

Dette skapet er kjøpt brukt, og alle gardinene i de nye lokalene er produsert av tekstildesigner Ia Torgersen. Input samarbeider mye med Ia Torgersen. – Et lokalt firma som er gode å samarbeide med, forteller Torgersen Hansen.

Stoler.

Disse stolene er med videre fra Bristol legesenter, men har fått nytt trekk!

Mange stoler på et rom.

Stolene på venterommet er blanding av brukte og nye. De uten armlen er brukte, med nye trekk på putene. De med armlen er nye stoler.