Bakgrunnen for utskiftningen er at leasingperioden på 48 måneder er utgått. I løpet av året blir alle de sju gamle bilene byttet ut. Så langt er fem biler levert inn, og fire nye har kommet på plass. Ytterligere to biler er på vei, og to av de gamle bilene beholdes fram til oktober.

De nye bilene er av typen Urban Cruiser, og totalt blir det åtte biler i bilparken. Det betyr én bil mer enn tidligere, som er en viktig styrking av tjenesten.

Bedre framkommelighet og rekkevidde

De nye bilene har firehjulstrekk og lengre rekkevidde. Det gjør at hjemmesykepleien kommer tryggere fram, uansett vær og føre. Da kan de bruke mindre tid på logistikk, og mer tid hos innbyggerne.

Med én ekstra bil får tjenesten også økt kapasitet. Det betyr at de kan nå flere hjemmeboende i kommunen.

Viktig for at flere kan bo hjemme lenger

Hjemmesykepleien er en nøkkel i arbeidet med at flere skal kunne bo trygt hjemme så lenge som mulig. Dette er også målet i den nasjonale "Bo trygt hjemme"-reformen.

Ved å gi hjelp og tilrettelegging hjemme, kan mange slippe å flytte på institusjon før det virkelig er nødvendig. Hjemmesykepleien bidrar til trygghet, mestring og bedre livskvalitet i hverdagen.

På jobb, hele året

De ansatte i hjemmesykepleien gjør en viktig jobb for innbyggerne i Løten. Hver eneste dag, hele året.

De er også til stede på høytidsdager, da mange andre har fri. For noen kan det bety hjelp til å komme seg opp av senga, få stelt seg, eller kanskje komme seg bort til vinduet eller balkongen for å få med seg livet utenfor på 17. mai.

Hjemmesykepleien utgjør en stor forskjell i hverdagen for mange.

Les mer om hjemmesykepleien i Løten.