Dagen kunne ikke blitt mer vellykket, sier Trine Fjeldstad Kazemba, leder hos Løten Frivilligsentral.

Fjellet viste seg fra sin beste side med strålende sol fredag 14. mars da deltakere fra LøtensNært var på tur til Budor.

Her fikk alle deltakere prøve seg i barnebakken med akematter fra BUA Løten, i tillegg til kjelker i storbakken. Noen våget seg også ut på snowboard og alpinski med god hjelp fra de frivillige.

Folk som står på ski i bakken.      Folk som spiser mat ute ved bålpannen.

Til lunsj fikk de servert norsk bålmat, reinsdyrskav i pitabrød med tyttebærrømme. Dette falt i smak, og alle synes det var spennende å få servert norsk tradisjonskost.

Trine sier at de nå gleder seg til neste møte i april, der de skal ha påskeeggjakt i sentrum.

Turen ble dekket av midler fra kulturavdelingen i kommunen og spons fra næringslivet.

Friluftslivets år 2025

Siden det er friluftslivets år, er dette et satsningsområde for prosjektet dette året.

Deltakerne fra LøtensNært hadde sitt første møte med tema friluft i januar. Her fikk de opplæring i hvordan kle seg og barna i kulden. Der var blant andre Løten Husflidlag på plass, for å fortelle om mulighetene som finnes der.

I februar var de på Rokosjøen i forkant av Isfesten. Der fikk deltakerne bli kjent i området rundt Haverbekkvika, prøve skøyter, isbading, pilking, iskarusell og sparkkjøring.

LøtensNært

Løten voksenopplæring og Løten Frivilligsentral startet opp samarbeidsprosjektet «LøtensNært» høsten 2024. Målet er at innvandrere som bor i Løten skal bli kjent med nærområdet og Løtensokninger.

De ønsker at innvandrere fra nære og fjerne land skal kunne opparbeide seg et nettverk i Løten, og bli godt kjent i nærmiljøet, i tillegg til at de kan dele fra sin kultur med Løtensokningene.

Deltakerne på voksenopplæringen følges tett opp av både erfarne fagpersoner innen språkopplæring, og engasjerte frivillige fra lokalsamfunnet. De jobber sammen for å integrere innvandrere i kommunen.

Innvandrerne i Løten får med dette en unik mulighet til å lære norsk i både formelle og uformelle situasjoner, med støtte og veiledning fra ulike perspektiver.