Statsforvalteren i Innlandet har undersøkt om Løten kommune ved Nav-kontoret:

  • gjør tjenesten økonomisk rådgivning tilgjengelig.
  • fatter skriftlig vedtak om tjenesten og starter opp tjenesten i riktig tid.
  • sørger for en forsvarlig oppfølging av tjenesten økonomisk rådgivning.

Statsforvalteren har i den foreløpige rapporten konkludert med at kommunen ikke gir forsvarlig økonomisk rådgivning.

Løten kommune har hatt utfordringer knyttet til bemanning. Dette har ført til at Nav i en periode har prioritert økonomisk støtte til personer med manglende inntekt. Økonomisk støtte er viktig for at den enkelte skal være i stand til å dekke nødvendige utgifter til å leve og bo selvstendig. Dette sikrer at de mottar den økonomiske bistanden de har rett på, i samsvar med lov om sosiale tjenester. Lov om sosiale tjenester skal blant annet bidra til sosial og økonomisk trygghet.

Kommunalsjef Samfunnsutvikling, Kristin Ødegård Bryhn, opplyser at Løten kommune har fulgt opp overgang til arbeid, men ikke i like stor grad kartlagt og fulgt opp med veiledning knyttet til den enkeltes personlige økonomi.

– Selv om personer har fått sikret inntekt så skulle vi i større grad fulgt opp med kartlegging og økonomisk veiledning av den enkeltes personlige økonomi. Vi ser at manglende kartlegging kan gi følgefeil, sier kommunalsjefen.

Kamilla Østli Hafslund, leder ved Nav Løten, forteller at det nå settes inn flere tiltak for å bedre situasjonen.

–  Vi går gjennom og sikrer våre rutiner for oppfølging og ser på intern oppgavefordeling ved Nav-kontoret. Vi jobber også med å få på plass flere ressurser. Vi har mottatt tilskuddsmidler til utvikling av de sosiale tjenestene i Nav-kontoret. Disse midlene skal brukes til å ansette en familiekoordinator med mål om å redusere antall barnefamilier i lavinntekt og utenforskap.

Ved spørsmål rundt dette kan kommunalsjef Samfunnsutvikling og Nav-leder kontaktes på e-post:

Send e-post til Kristin Ødegård Bryhn

Send e-post til Kamilla Østli Hafslund