Digital post er både mer effektivt for oss som mottaker fordi vi mottar det med en gang du har sendt det, og vi kan Illustrasjonsbilde fra Pixabay (William Iven)lagre det direkte i saksystemet og til rette saksbehandler. Dersom eneste mulige løsningen er forsendelse av brevpost så må det påregnes lenger saksbehandlingstid enn normalt. 

Husk at taushetsbelagte opplysninger og personsensitiv informasjon ikke skal sendes på epost. Med den digitale postløsningen eDialog kan du sende all slags post helt trygt til oss. Mange sender dokument til kommunen via e-post. E-post kan være en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter eller ikke komme fram av andre årsaker. 


eDialog for sikker digital post

Ved å benytte tjenesten eDialog, kan du sende oss dokumenter via en sikker kanal. Vi oppfordrer både privatpersoner og bedrifter til å benytte denne.

For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID mv). 

Slik bruker du eDialog: Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentet du vil sende oss (dokument må være i PDF-format).

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne)
    Tittel: Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
    Kommentar: Gi ev. en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
    Husk å laste opp relevante vedlegg som (inntil videre) må være i PDF-format.
    Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem. 
    Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks).


Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format:

For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF". Du kan også scanne dokumenter med mobilen din og lagre som pdf (mulig på de fleste mobiler).


Du skal ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har elektroniske skjemaer til formålet, f.eks. søknad om barnehageplass, søknad om stilling mm. 
  • Henvendelsen gjelder enkle spørsmål som ikke skal journalføres hos oss, da kan du sende e-post til post@loten.kommune.no eller direkte til en ansatt (søk etter ansatte eller avdelinger)
    Det må heller ikke være taushetsbelagte eller sensitive opplysninger. 

 

Ta imot digital post fra kommunen

Forskjellen på dette og "vanlig" epost er at posten sendes kryptert og sikkert fra oss til deg, og at du da vil ha brevene fra oss trygt oppbevart i din postkasse. Du er ikke lenger avhengig av å ha papir-brevet for å ha informasjonen tilgjengelig. Det er to forskjellige typer postkasser som tilbys, digipost og e-boks, les mer om dette her:

Du kan også svare på digital post du har mottatt fra oss, direkte fra din digitale postkasse.


SvarInn

Vi tar imot post via SvarInn fra andre kommuner og virksomheter. 


Lurer du på noe?

Ta kontakt med oss på tlf. 62 56 40 00 så hjelper vi deg videre!