- Det var gøy med skoleuniform. Vi tror ikke vi ville hatt det hver dag, men kanskje en gang i måneden, er elevenes tanker rundt klærne både de og lærne brukte denne onsdagen. På ekte britisk vis ble det tea and biscuits til lunsj, men før den tid skulle det selvfølgelig jobbes.

Det er første gangen de har dette prosjektet på Lund skole - ei hel uke med fokus på engelsk. De har satt den vanlige timeplanen til side og ryddet plass for tverrfaglighet. Hele skolen er med. Det er et opplegg for 1.-4.klasse og et annet for 5.-7.klasse.

- Vi har delt 5.-7.klassingene i grupper på tvers av klasser. De skal planlegge en fiktiv reise til en britisk by. De må bestille reise, finne et sted å bo, finne fakta og fortelle om stedet. Det skal ende opp i en vlog, altså en videoblogg, forteller lærer på 5. trinn, Mari Josefine Ådnøy.

Elevene er ivrige og rundt meg foregår innspilling av videosnutter eller det øves på manus. Gabrielle, Elia, Emil og Ørjan har valgt Newcastle.

- Ørjan maste seg fram til det, ler Gabrielle og legger til:

- London var litt simpelt, det var så mange som valgte det, så vi ville ta noe litt unikt.

to jenter og en gutt som sitter rundt pulter
Fra venstre: Elia, Ørjan og Gabrielle.

De har funnet ut at selveste Mr. Bean er fra Newcastle, så gruppa har bestemt seg for å ha intervju med Rowan Atkinson, spilt av Ørjan. Og Ørjan, han har flere eksempler på at engelsk er nyttig å kunne.

- Når man spiller Fortnite så blir det mye engelsk. Også trenger man det for eksempel når man skal bestille baguette på Subway av han som ikke kan norsk. Det har jeg gjort fire ganger.

Flytur til London og Manchester

Ute i gangen sitter ei gruppe med Donald-blader i fanget og stolene etter hverandre. De er på flytur. Det samme foregår inne i et klasserom, hvor de har satt opp stolene så det ser ut som flyseter og kameraet står på pulten foran for å filme flyturen.

fire elever som sitter etter hverandre på stoler

fire elever i skoleuniform

Matteus, Andreas, Pernille og Elice (på bildet over) har satt kursen mot London. Der skal de i dyrepark, på shopping og museer. Det er et basic sted og ganske enkelt å skrive om, skal vi tro dem. Det er også viktig å få med at de skal intervjue Martin Ødegaard mens de er der. Han er ikke den eneste fotballspilleren som kommer til å få et besøk av Lund-elevene. Nede ved gymsalen møter jeg Audi, Selma, Mina Isabell og Sverre. De har tenkt seg til Manchester og her skal de både på Manchester United-kamp, på museet på Old Trafford og ikke minst intervjue Erling Braut Haaland, selv om han spiller på Manchester City. Og spørsmålene, de har de klare.

fire elever i skoleuniform
Fra venstre: Mina Isabell, Selma, Audi og Sverre

- Vi skal spørre om han liker fotball, United og brunost, sier Sverre, som skal spille Haaland i videoen deres.

Audi skal være intervjuer og han er godt i gang med å øve.

- Do you like pultost, spør han.

Sverre humrer før han samler seg og svarer:

- No.

At de ler er en utfordring. Ja, de må ta mange opptak før det blir bra.

- Vi har filma en del videoer hvor vi har ledd. Vi må prøve flere ganger og til slutt finner vi en hvor vi klarer å å holde oss alvorlige, sier Selma.

Gjengen som skal til Manchester synes det er et artig prosjekt.

- Det er gøy å gjøre noe annet enn bare å ha vanlige timer, avslutter Sverre.