Hvordan betaler du faktura fra kommunen?
Se hvordan du enklest kan betale regninger fra kommunen, hvordan du mottar dem og hvordan du oppretter eFaktura eller Avtalegiro.
Slik sendes fakturaen til deg
Fakturaen kommer til deg ut ifra hvilken betalingsløsning du har valgt, og i denne rekkefølgen:
- Efaktura
- Avtalegiro
- Hvis de ikke har noe av dette, går det til digital postboks (digipost) om du har det
- Hvis du ikke har noen av løsningene over, men Vipps får du regningen dit hvis du har satt på denne funksjonen i dine vipps-innstillinger.
- Hvis du ikke har noen av de andre funksjonene, får du faktura i posten. Da må du legge inn kid-nummer og kontonummer selv når du skal betale regningen.
Her finner du litt info om de forskjellige løsningene, hvordan de fungerer og hvordan du kommer i gang med eFaktura eller Avtalegiro.
Betal regningene med eFaktura eller avtalegiro
Løten kommune har i mange år tilbudt eFaktura-avtale og Avtalegiro til våre innbyggere eller andre som kjøper tjenester. De siste årene er også flere løsninger tatt i bruk, og det er derfor greit å vite litt om hvordan de forskjellige løsningene fungerer.
-Om du bare ønsker regningene ett sted har eFaktura-avtale mange fordeler. Da kan du se regningene og evt endre konto de skal belastes før regningen betales. Andre fordeler med eFaktura er også at regningen kommer i nettbanken din med forhåndsutfylt Kid-nummer, og kontonummer til mottaker. Husk at de må godkjennes for at de skal legges til betaling.
Slik kommer du i gang med eFaktura
Finn frem regningen fra Løten kommune og finn din eFaktura-referanse.
eFaktura-referansen er det 6-sifrede kundenummeret som du finner på papirfakturaen
Logg deg inn i nettbanken din. (Husk å ha din BankID tilgjengelig.)
Når du har logget deg inn i nettbanken din klikker du deg inn på «Betaling» og oversikt over «Betalingsavtaler» (oversikten over betalingsmottakere)
Velg «eFaktura» og finn Løten kommune som tilbyder og inngå ny eFaktura-avtale (kun første gang). Dersom du fyller ut e-postadressen din ved innmelding, vil du motta varsel på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken.
Har du eFaktura avtale, så dekker den alle fakturaer uavhengig av type tjeneste i kommunen.
Avtalegiro
Vil du at regningen skal bli betalt på forfallsdato automatisk hver måned, uten endringer er det smartest å velge avtalegiro. Da går alt av seg selv. Om du trenger hjelp med dette, kan også banken din hjelpe deg, om du tar med regningen dit.
Hvordan fungerer andre løsninger?
Her finner du en liten oversikt over hvordan de andre løsningene virker:
Vipps
Bruker du Vipps og har godkjent at regninger kan betales herfra, vil du også få regninger fra kommunen her. Om du har eFaktura/ avtalegiro på fakturaer til Løten kommune kommer regningen også i vipps når du har slått på funksjonen for regninger i vipps. Om du ikke ønsker det, må du slå av den funksjonen i dine vippsinnstillinger– da får du ingen regninger der.
Vi gjør også oppmerksom på at om du godkjenner regningen både i vipps og i nettbanken din, blir regningen trukket to ganger. Om dette skjer får du pengene tilbake, men først etter forfallsdato på regningen.
Vi gjør også oppmerksom på at om du har sagt ja til å motta regninger i vipps, kommer også kommunale avgifter her. Du tenker kanskje: «Jeg har da aldri sag ja til det», men når man oppretter vipps, så er det automatisk huket av for at man ønsker fakturaer i vipps.
Digipost
Dersom du ikke har eFaktura eller avtalegiro, men digital postkasse, vil regningen sendes dit (Digipost). Husk å sette på varsel på sms når du får ny post i denne digitale postkassen, slik at du fanger opp regningen før den forfaller. Regningen betales i bank/ nettbank.
Vi oppfordrer våre innbyggere til å opprette eller beholde sin Digipost. Ønsker du derimot ikke å motta fakturaene dine her anbefaler vi deg som ikke har eFaktura/Avtalegiro med Løten kommune om å tegne det, slik at du kan betale regningen direkte i nettbanken.
Papirfaktura
Vi sender papirfaktura til de som ikke har noen av delene nevnt over.
Hvordan ser man detaljene/ hele fakturaen sin?
Dersom kunden har både avtalegiro og efakturaavtale, så vil det ikke bli sendt ut kopi i post/Digipost. Da vil vedkommende få opp fakturaen i nettbanken.
Har du bare avtalegiro, så vil du motta kopi i posten/Digipost. Vær oppmerksom på at om du ikke har Digipost, kan det ta litt tid før kopien kommer i posten.
NB! Husk at du også kan se alle regningene fra kommunen på Minside