Overordnede føringer
Løten Kommune sin helse- og omsorgsplan (2012-2025) legger føringer for hvilke satsningsområder kommunen må fokusere på og tar blant annet for seg fremtidens omsorgsutfordringer.
Tildeling av tjenester skal organiseres slik at høy tjenestekvalitet, rettssikkerhet og fleksibilitet blir ivaretatt. Det skal etableres en tildelingstjeneste overfor innbyggerne, de som midlertidig oppholder seg i kommunen og overfor spesialisthelsetjenesten når
det gjelder helse- og omsorgstjenester
Helse- og omsorgsplanen legger følgende tre strategier til grunn:
- Effektiv og tidlig innsats på primærforebyggende nivå med sikte på å hindre at problemer overhode oppstår
- Effektiv og kapasitetsmessig nok innsats på sekundærforebyggende nivå for å hindre at begynnende funksjonstap varer ved
- Effektiv og kompetansemessig riktig innsats for å begrense skader av langvarig art
Videre beskriver planen ulike satsningsområder som står helt sentralt i arbeidet som gjennomføres ut mot kommunens innbyggere. Det skal satses på helhetlige pasientforløp og aktiv omsorg og arbeides helsefremmende slik at den enkelte bruker settes i stand til å mestre eget liv.
Forutsetninger for tildeling
- Bruker oppholder seg i kommunen
- Bruker har behov for helse- og omsorgstjenester som følger av lovverk og fyller Løten kommunen sine kriterier for tildeling av aktuelle tjenester
- Samtykkekompetanse og brukermedvirkning ligger til grunn for tildeling. Ved manglende samtykkekompetanse må man gjøre en forsvarlighets vurdering: Minst inngripende alternativ for bistand skal alltid forsøkes først. Det skal vurderes om bruker ville ha gitt tillatelse til tiltaket dersom bruker var frisk og/eller ikke hadde denne helsetilstanden.
- IPLOS/ ADL kartlegging skal gjennomføres og legger grunnlaget for tildeling av tjenester
Samtykkekompetanse
Samtykkekompetanse bør vurderes:
- Ved kartlegging
- Ved oppstart av ny tjeneste
- Motstand mot en tjeneste eller endring av tjenesten
- Endring ved brukers tilstand
IPLOS/ ADL
Faglig skjønn
Klage
Part eller partsrepresentant som har mottatt underretning om vedtak kan klage på hele eller deler av vedtak.
- at det er adgang til å klage på vedtaket
- gangen i en klagesak
- muligheten for hjelp fra forvaltningen til å fremsette eventuelle klager
Det er ikke formkrav til eventuelle klager som fremsettes av part eller partsrepresentant i helse- og omsorgstjenestesaker, men de skal være skriftlig og undertegnet. Det er tilstrekkelig med informasjon om at klagepart fremlegger informasjon om at han/ hun ikke er tilfreds med fattet vedtak. I den forbindelse må saksbehandler forsøke å finne frem til hvilke endringer som er ønsket, og få dette skriftlig dokumentert. Se forvaltningsloven § 32 om hva klagen skal inneholde av opplysninger, som forvaltningen eventuelt må bistå med å fremskaffe.
Det er i Pasient- og Brukerrettighetsloven satt en frist på fire uker for å fremsette eventuelle klager på vedtak. Dette er en frist som ikke kan tas bokstavelig av helse- og omsorgsforvaltningen. Etter Forvaltningsloven skal klagen behandles selv om fristen er oversittet hvis: ”det av særlige grunner er rimelig at klagen blir prøvd”. I saker med spørsmål om behov for helse- og/eller omsorgstjenester vil dette alltid være tilfellet, fordi det dreier seg om rettskrav på tjenester.