PP-tjenesten
PP-tjenesten er en rådgivende og sakkyndig instans. De jobber med utvikling, læring og trivsel for førskolebarn, og elever i grunnskolen,
PP-tjenesten er organisert under virksomheten «Barn, ungdom og familie». Det skal være et utstrakt samarbeid mellom PP-tjenesten, helsestasjonen og barnevern. Laget rundt barna skal bygges i et tverrfaglig tett samarbeid.
Foreldre som har spørsmål vedrørende behov for spesialpedagogisk tilrettelegging kan ta kontakt med styrer i barnehagen, eller rektor på skolen.
Om PP-tjenesten
PP-tjenesten sin rolle er en støttefunksjon og er er veiledende til barnehage og skoler. De jobber med kompetanseheving og organisasjonsutvikling i barnehager og skoler, i samarbeid med ledere på de forskjellige enhetene.
PP-tjenestens arbeid er hjemlet i barnehageloven og opplæringsloven. Alle ansatte har taushetsplikt.
De skal hjelpe skoler og barnehager med å legge til rette for barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. Hensikten er at de får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.
Kontaktpersoner i PP-tjenesten
Tone Sållman 477 90 771
Junhild Grønnevik Stavland 474 84 989
Julian Rasmussen 457 25 917
- Hedemarken friskole
- Hamar Montessoriskole
- Steinerskolen på Hedemarken
- Vang Ung
Forebyggende arbeid
Kompetanse- og organisasjonsutvikling
PP-tjenesten hjelper barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, slik at de lykkes med å tilrettelegge for barn, elever, lærekandidater, lærlinger, praksisbrevkandidater og voksne med særskilte behov i kortere eller lengre perioder.
PP-tjenesten skal samarbeide med barnehagene og skolene om tidlig innsats og forebygging. Tjenesten skal gi generell støtte til god faglig og sosial utvikling for barn og elever.
Kompetanse- og organisasjonsutvikling kan foregå i:
- et tverrfaglig eller tverrsektorielt samarbeid
- hele barnehager og skoler
- en avdeling, et trinn, en gruppe eller klasse
PP-tjenestens arbeidsoppgaver kan for eksempel være å
- bistå i utviklingsprosjekter på kommunalt og fylkeskommunalt nivå
- bistå i tverrfaglige samarbeidsfora, for eksempel tverrfaglige team og tidlig innsatsteam
- gi informasjon om andre aktuelle hjelpeinstanser
- styrke barnehagens og skolens kompetanse til å oppdage vansker og sette inn tiltak tidligere
- styrke barnehagen, skolen og foreldrenes kompetanse om faglige og sosiale tema, som bruk av digitale hjelpemidler, alternativ- og supplerende kommunikasjon eller psykososial utvikling
- hjelpe skoler og barnehager med struktur og organisasjon, for eksempel individuelle opplæringsplaner, bruk av kartleggingsverktøy og spesialpedagogiske regler og rutiner
Sakkyndige vurderinger av særskilte behov
Mange kan på et eller annet tidspunkt i utdanningsløpet trenge ekstra hjelp og støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehageloven og opplæringsloven definerer ikke hvilke særskilte behov som kvalifiserer til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. PP-tjenesten er kommunen eller fylkeskommunens sakkyndige instans, og vurderer behovet i hvert enkelt tilfelle.
Elever over 15 år, foreldre, barnehager, skoler og andre tverrfaglige tjenester kan ta kontakt med PP-tjenesten for råd og veiledning. Det er mulig å drøfte bekymringer med PP-tjenesten anonymt før en eventuell henvisning.
Det er vanligvis barnehagen eller skolen som sender henvisning til PP- tjenesten. Foreldrene eller eleven må samtykke i henvisningen, og barnet eller eleven skal bli hørt.
PP-tjenesten utarbeider sakkyndige vurderinger i saker som blant annet handler om:
- spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning
- tidlig eller utsatt skolestart
- fritak fra opplæringsplikten
- tegnspråkopplæring
- punktskriftopplæring
- alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- inntak til et særskilt utdanningsprogram i videregående opplæring
- unntak fra kravet til bestått i inntil to av fellesfagene for å få utstedt fag- og svennebrev
- utvidet opplæringstid i videregående opplæring
Henvisningsskjema (PDF, 201KB)
Samtykkeerklæring (PDF, 136KB)