Språkprofil for Løten kommune
Velkommen til språkprofilen for Løten kommune.
Hvorfor har vi en språkprofil?
Det er viktig at vi bruker et språk alle forstår. Det skaper nærhet og mestring. Når vi bruker et språk alle forstår legger vi til rette for deltakelse i samfunnet.
Språkloven sier at alle offentlige virksomheter skal kommunisere med et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppen. Dermed er det lovpålagt at vi som jobber i kommunen skal gjøre tekstene våre forståelige for mottakeren.
Formålet med språkprofilen er å hjelpe alle ansatte i kommunen til å lage brukervennlige tekster og tjenester for ulike målgrupper. Språkprofilen til Løten kommune er basert på prinsippene for klart språk.
Hva betyr klart språk?
Klart språk betyr at leserne finner det de trenger, forstår det de finner, og kan bruke det de finner til å gjøre det de skal. Klart språk bidrar blant annet til:
- at det blir færre misforståelser fordi tekstene blir mer forståelige
- å spare både innbyggerne og kommunen for tid og frustrasjon
- enklere og raskere saksbehandling
- mindre avstand og mer åpenhet og tillit til kommunen
- å styrke demokratiet fordi innbyggerne forstår hva de kan mene noe om
Språkprofilen skal
- være en praktisk hjelp i arbeidshverdagen til alle ansatte
- minne alle som skriver om hvem som er målgruppen for teksten
- heve og vedlikeholde kompetansen om klart og korrekt språk
- bidra til å forbedre skrivekultur og holdninger til språk
Bruk språkprofilen vår som
- oppslagsverk når du lurer på hvordan noe skal skrives
- inspirasjonskilde når du står fast
- en introduksjon til hvordan vi skriver i Løten kommune
- påminnelse til deg selv og kollegaer
1: Tenk på hvorfor du skriver, og hvem du skriver til
Hvem skriver du til?
Hvilke forutsetninger har leseren for å forstå teksten?
Hvorfor skriver du?
Hva vil du at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest teksten din? Hva skal hen vite eller gjøre? Dette bør komme fram i overskrifter og tidlig i teksten.
Hva er de viktigste poengene? Er det for eksempel en frist leseren må forholde seg til, eller noe aktivt hen må gjøre, som for eksempel å ta kontakt med en annen enhet i kommunen? Hvordan kan du framheve det viktigste for leseren?
Kan du bruke andre virkemidler enn tekst?
Test teksten din på målgruppen
2: Slik skriver vi klart
Vi bruker titler og mellomtitler som beskriver innholdet
Vi skriver ikke.... | Vi skriver heller... |
---|---|
Vedtak vedrørende byggesøknad | Vi har godkjent byggesøknaden din/Du kan få bygge garasje |
Vedrørende klage på vedtak | Du har fått medhold i klagen |
Igangsettingstillatelse på søknad om tiltak uten ansvarsrett for riving og oppføring av bygg | Tillatelse til å rive og sette opp bygg |
Vi snakker direkte med den vi skriver til
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Man kan sende inn søknad til kommunen | Du kan sende en søknad til oss |
Manglende dokumentasjon må innsendes innen tre uker | Dere må sende inn dokumentasjonen som mangler innen tre uker |
I mer generelle tekster som saksfremlegg, planer og strategier hvor vi ikke snakker direkte til noen, passer ikke dette. Her kan det passe bedre å bruke "kommunen" og navnet på personen, aktøren eller bedriften som omtales.
Vi skriver det viktigste først
Hvis teksten er lang – vurder om du skal lage en kort oppsummering av teksten i innledningen.
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Jamfør lovens § 222 og § 555 har vi fattet vedtak om plass på sykehjem. Vedtaket kan påklages, ref. § 888. | Du har fått plass på Løten helsetun. Du kan lese mer om lovhjemler og klagerett lenger ned i brevet. |
Vi gjør det enkelt for leseren å finne fram i teksten
Vi får fram ansvar og roller med aktivt språk
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Fullmakt vedlegges. | Vi legger ved en fullmakt. |
Dokumentasjonen må lastes opp innen 1. mai | Du må laste opp dokumentasjon innen 1. mai |
Det anbefales at naboer underrettes før tiltaket igangsettes. | Kommunen anbefaler at dere informerer naboene før dere setter i gang med utbyggingen. |
Vi har nå foretatt beregning av egenbetaling for opphold på sykehjem for brukeren. | Vi har nå beregnet egenbetalingen for opphold på sykehjem for brukeren. |
Vi bruker ord som leseren forstår
Hvis vi må bruke faguttrykk forklarer vi dem. Vi skriver alltid forkortelser helt ut. Hvis vi ikke kan unngå forkortelser, forklarer vi dem.
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
Krav om gjengsregulering av leie. | Din nye husleie er xxxx. |
Redusert kostnad. | Betal mindre. |
Vi anmoder om raskest mulig behandling, høringen ved en inkurie ble sendt alt for sent | Vi ber om at dere behandler saken så raskt som mulig, siden vi på grunn av en feil sender høringen alt for sent |
De er således klageberettiget. | Du har dermed rett til å klage |
Vi tar hensyn til språket til mottakeren
- Vurder en kort oppsummering av hovedinnholdet
- Skriv en ting om gangen
- Finn løsninger for å unngå lange og innviklede ord
- Unngå metaforer og språklige bilder
- Vurder om teksten skal oversettes til engelsk eller andre språk
- Hvis vi mottar tekster på engelsk bør vi, for å tilpasse oss mottakeren, også svare på engelsk
Vi leser alltid igjennom teksten til slutt
- Er det passe mye informasjon i teksten?
- Gir innholdet leseren svar på det hen lurer på?
- Hvilke spørsmål kan leseren sitt igjen med etter å ha lest teksten?
Det er lett å bli blind på egne tekster. Få gjerne en kollega til å lese igjennom teksten din. Bruk språkprofilen og ordbøker om du er usikker på noe.
3: Slik skriver vi korrekt
Vi følger grammatikkreglene
Du får språkhjelp hos Språkrådet her.
Slik skriver vi dette i Løten kommune:
Beløp:
100 000 kroner
1 000 000 kroner eller 1 million kroner
Sakshenvisning:
K-sak 78/23, 15.12.2023, Handlings- og økonomiplan 2024 - 2027 (navn på sak avhengig av behov)
F-sak/D-sak
Dato:
1.5.2023
Klokkeslett:
kl. 13.00
Vi skriver bokmål
Navn på enheter i kommunen
- Løten kommune skrives med stor "L" og liten "k".
- Navn på virksomheter og avdelinger skrives med stor forbokstav. Kun det første ordet i virksomheten eller avdelingen skrives med stor forbokstav.
- Navn på avdelinger skrives fullt ut og ikke med forkortelser.
- Vegnavn i Løten skrives med g (når vi bruker egennavnet), for eksempel Rokosjøvegen.
Vi skriver ikke... | Vi skriver heller... |
---|---|
HRK | HR og kommunikasjon |
Løten Kommune | Løten kommune |
Hjemmebaserte Tjenester | Hjemmebaserte tjenester |
Forkortelser
Her er en oversikt over to forkortelser brukt i saksframlegg og hvordan disse kan benyttes der:
Forkortelse | Fullt ord |
---|---|
jf. | jamfør |
ca. | cirka |
Stil og tone
- Språket vårt er "engasjert, imøtekommende og nært". Dette gjelder både skriftlig, i møter og i presentasjoner.
- Tenk at språket og virkemidlene skal gjøre at du kommer nærmere mottakeren.
- Vi bruker ikke emojis i vedtak, brev og presentasjoner. I noen av kanalene våre kan emojis være et virkemiddel, som for eksempel i sosiale medier.
- Vi takker for e-poster og gir tilbakemeldinger.
- Vi viser at vi har forstått hva henvendelsen handler om.
- Vi er hyggelige og imøtekommende. Vi viser respekt for avsenderen. Vi sender ikke e-post videre hvis vi ikke er hovedmottaker.
Vil du lære mer?
Du finner flere verktøy og kurs i menyen til venstre under "lenker". Sjekk gjerne ut e-læringskurset "Den gylne pennen" for å få en god introduksjon til klarspråk.