Maler/veiledere for reguleringsplaner
Her finner du maler, veiledere og sjekklister som kan være nyttige når du skal fremme en reguleringsplan.
Dersom du ønsker å fremme forslag til reguleringsplan for et område, er det fint om du tar kontakt med kommunen så tidlig som mulig, gjerne før det sendes planinitiativ.
Første formelle steg er å sende inn et planinitiativ og å avtale et oppstartmøte. Bruk skjema for planinitiativ som du finner her:
• Løten kommunes skjema for planinitiativ (DOCX, 45KB)
Planinitiativ og anmodning om oppstartmøte sendes til postmottak@hamar.kommune.no. Vær oppmerksom på at det kreves gebyr for gjennomføring av oppstartmøte (se gebyrsatser under).
Rutiner, maler og veiledning
- Sjekkliste for reguleringsplaner i Løten kommune
- Nasjonale maler for utarbeiding av reguleringsplan (Kommunal- og moderniseringsdepartementet)
- Veileder for ROS-analyse (2017)
- Eksempel på ROS-analyse (PDF, 757KB)
- Veileder - Tilrettelegging for brannvesen og slokkevann
- Bransjestandard for varelevering
- Veileder for framstilling og kontroll av plandata
Kart og analyse
I kommunens kartløsning er det mulig å kjøre en enkel analyse ("DOK-analyse") som avklarer hvilke temadata som berøres innenfor et definert område. Tiltakshaver kan gjøre denne analysen selv, gjerne i forkant av oppstartmøte.
Analysen kan kjøres for et tegnet område (klikk på symbol oppe til høyre i kartbildet "kjør DOK-analyse"), eller knyttet til et geografisk objekt, f.eks. en eiendom (velg eiendom ved å klikke på den og klikk på de tre prikkene for å få opp meny).
Vi ber også om at det lages en områdeanalyse som følger planinitiativet. Eksempler på dette er vist under.
- Her kan du finne salgsportaler for kartdata til reguleringsplanarbeid, og hente naboliste.
- Eksempel på områdeanalyse 1 (PDF, 2MB)
- Eksempel på områdeanalyse 2 (PDF, 2MB)
- Eksempel på områdeanalyse 3 (PDF, 421KB)
- Eksempel på områdeanalyse 4 (PDF, 1MB)
Gebyrsatser og adresselister
• Gebyrsatser private planforslag
• Adresseliste, vanlige uttaleinstanser (oppdatert liste kommer)
Leveranse av 3D-modell
For større reguleringssaker i sentrum, vil kommunen be om å få oversendt filer som grunnlag for å vise det foreslåtte tiltaket i en 3D-modell/bymodell. Se nærmere spesifikasjon om 3 D-modell her.
Du finner meldinger om oppstart av planarbeider og annonsering av høringer her.
Hvem deltar i oppstartmøte?
Fra kommunen deltar saksbehandler fra arealplanavdelingen og plansjef. Det kan også være aktuelt å ha med representanter fra andre fagavdelinger, avhengig av planområdet.
Forslagsstiller må ha med sin plankonsulent (fagkyndig) i møtet.