Dagsturhyttene popper opp rundt omkring i kommunene i Innlandet. Hamar sin ligger et steinkast unna Mjøsa, ikke langt fra vannkanten, mens Stanges hytte ligger oppe i åssiden overfor Mjøsa, på "Wedels plass", i den gamle Wedelskogen med fantastisk utsikt over Mjøsa. Dagsturhytta i Løten er under arbeid og målet er at den skal stå klar i løpet av 2024. Målet er de nye hyttene er å fremme nærfriluftslivet og folkehelse ved å skape nye møteplasser i lokalmiljøet. Hyttene står åpne hele året. Her kan du nyte matpakka di og få litt varme, men ikke overnatte.

Turforslag Hamar

Dagsturhytta i Hamar ligger rett vest for Presterud, ved Snekkerstufeltet. Her har Hamar og Hedemarken Turistforening (HHT) merket tre nye runder med utgangspunkt i dagsturhytta. Hva med å teste en av disse turene?

• Vernerunden: 1,2 kilometer lang runde inne i Furuberget naturreservat, en av Norges største sammenhengende kalkfuruskoger.
  • Bergstirunden: 2,1 kilometer lang runde som følger Bergstien og går så en runde rundt kalkbruddet og ned igjen til Dagsturhytta.
  • Borgrunden: 3,2 kilometer lange runde som går rundt bygdeborgen.

Turforslag Stange

På UT.no finner du to alternative ruter for å komme til Dagsturhytta i Stange.

• Fra parkeringsplassen på Gjøvika følger du stien sørover og bratt oppover, forbi Vethammarbakken. Ta til venstre ved neste stikryss, og du har 300 meter med bratt bakke opp til utsiktspunktet. Denne ruta er på 2,2 km.
  • Det andre alternativet starter med parkering ved Raamarkskoia. Følg merkinga vestover i 1,6 km.

Se fullstendige turforslag på den nasjonale turportalen UT.no

Se en liten filmsnutt fra Dagsturhytta her:

Dagsturhytta Innlandet er et samarbeid mellom Innlandet fylkeskommune, Sparebankstiftelsen Hedmark og Sparebankstiftelsen DNB, kommuner og frivillige organisasjoner lokalt i den enkelte kommune. Gjennom prosjektet ønsker fylkeskommunen å fremme nærfriluftslivet og folkehelse ved å skape nye møteplasser i lokalmiljøet.