Det var en overrasket, og veldig glad vinner som svarte telefonen da ordfører Marte Larsen Tønseth ringte for å overlevere det hyggelige budskapet.

- Tusen, tusen takk! Dette var en stor overraskelse! Jeg ser virkelig frem til å kunne jobbe som kunster her, og få muligheten til å utvikle og formidle Løten-kunst, sier Glafira.

Orføreren understreket at det var stor begeistring knyttet til Glafiras søknad.

-  Glafira bor her. Hun ønsker å jobbe her, samt dra barn inn i kunsten. Hun har en imponerende CV, et stort nettverk i kunstfeltet, og hun er utvilsomt en stor, nyinnflyttet ressurs i Løten.

Dame som viser maleri.

Orfører Marte Larsen Tønseth med Trætteberg-kunst.

Trykk her for å se noen av Glafiras kunstverk:

En mann og en dame

Glafira og ektemannen Ivan, som også er kunstner, jobber nå for å etablere en kunsthall på Løiten Brænderi. Foto: Løten kommune

Enstemmig vedtatt

Driftsutvalget var enstemmig da det tirsdag morgen utpekte Glafira som vinner av Trætteberg-stipendet 2023. Vinneren får 38 500 kroner, og muligheten til å bo og jobbe i Løten i en måned. Hallvard Trætteberg, født i Løten, (1898 – 1987) var i en årrekke Norges fremste fagmann i heraldikk, og en betydelig kunstmaler som etterlot seg mange naturalistiske malerier. I 1985 donerte han store deler av samlingen til Løten kommune.

Video og tegninger

Glafira er profesjonell billedkunstner, kurator, produsent og formidler - utdannet både kunsthistoriker og kunsthistorie-pedagog. Hun er født og oppvokst i Murmansk, og kom til Norge i 2017. De to siste årene har hun bodd og jobbet i Løten.

Glafira jobber hovedsakelig med videokunst og tegninger, og hun har en omfattende CV med en rekke utstillinger i Norge, Tyskland, Danmark, England og Russland. Hun har også deltatt i mange spennende prosjekter. Hun er opptatt av mellommenneskelige relasjoner, kollektive adferdsmønstre og sosial dynamikk.

Fra 1999 til 2016 jobbet Glafira på Murmansk Kunstskole som daglig leder og lektor. Hun flyttet til Oslo i 2017, og begynte da å jobbe i Den Russiske skolen i Oslo. Nå jobber hun som konsulent og produsent i forskjellige organisasjoner, kunstneroppholds-program og arrangementer; f.eks. Kjerringøy Land Art Biennale, Dark ecology og High North. I 2022 ble en av kunstvideoene hennes valgt til åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.

«Jeg liker å observere, huske, legge merke til detaljer og deretter sette dem sammen til et enkelt bilde, enten det er video eller tegning. Jeg tegner folk, men i videoene mine forteller jeg historier uten folk som hovedpersoner. Jeg lager korte videoer som har personlige historier og humor», skriver Glafira i søknadsteksten.

Vil lage Løten-kunst

Hun skriver også at hun for tiden mangler atelier og derfor jobber hjemme i stua – et sted det er vanskelig å konsentrere seg. Hun ønsker seg stipendet for å få mulighet til å jobbe i Løten, og lage nye kunstverk om Løten. Videre ønsker hun å ha en avslutningsutstilling – i tillegg til å holde workshops med barn i Løten.

- Hva betyr det for deg å få Trættebergstipendet?

- Jeg ble veldig glad! Kanskje kan tildelingen åpne noen nye muligheter? spør Glafira.

Drømmer om kunsthall i Løten

I vår fikk Glafira tildelt 200 000 kroner fra Kulturrådet for å utrede muligheten for å etablere en kunsthall i Løten. Hun og kunstnermannen, Ivan Galuzin, er godt i gang med utredningsarbeidet og har nå søkt om ytterligere 200 000 kroner for å fortsette utredningen. Håpet er å forvandle hele 2. etasje av Løiten Lys, samt en fløy der det i dag står store sprit-tanker, til atelier, kunsthall og læringsrom.

Bilde av lysfabrikken Løiten Lys.

Kunstnerparet utreder muligheten for å etablere kunsthall i hele 2. etasje i Løiten Brænderi, samt i fløyen til venstre. Foto: Løten kommune

- Vi har stor tro på at vi vil klare å realisere dette prosjektet. Vi ønsker å gjøre Løten til et senter for samtidskunst, sier Glafira.

Tre mennesker i en stor bygning.

Her fra befaringen på Løiten Lys i våres. Hvis alt går etter planen starter Hedmark Alkemiske destilleri spritproduksjon i disse lokalene. Kunsthallen planlegges vegg-i-vegg. Foto: Løten kommune