- «Åpne gårder» gir oss mulighet til å vise frem Løtens flotte gårder og alle kvalitetsvarene som produseres her. Arrangementet har vært meget godt besøkt de to siste årene – av både løtensokninger og folk fra kommunene rundt – og jeg er kjempeglad for at vi nå har fått midler fra Hamarregionen utvikling til å videreutvikle konseptet ytterligere, sier kulturrådgiver Hanne Mette Walhovd Paulsen.

Trykk for å se Facebook-arrangementet "Åpne gårder i Løten 2023"

"Åpne gårder i Løten" har nå fått sin egen logo (se under), og med et mer innholdsrikt program, store skilter på låveveggene rundt omkring i bygda, og god synlighet i sosiale medier, så håper kulturrådgiveren at enda flere skal få lyst til å besøke Løtens flotte gården den siste helga før skolen starter igjen.

- Følg med på "Åpne gårder i Løten 2023" på Facebook for det er der vi oppdaterer programmet, sier Walhovd Paulsen.

Bilde av jente med geit, blid dame, bringebæråker, bringebær og voksen mann som følger barn opp til et gårdshus.

Videreutvikling

Løten kommune har definert lokale mat- og drikketradisjoner som ett av sine satsingsområder. Temaet inngår i kulturbaserte næringer og utgjør en relevant del av kulturplanen. Matprodusentene fra Løten har fått utmerkelser og priser for både smak og godt stell med dyrene sine, og har satt Løten på kartet som en viktig landbrukskommune. Du finner Løten godt representert på for eksempel Bondens marked, både lokalt og i Oslo.

- Matvarene som produseres her står for 14 prosent av salget på Bondens marked nasjonalt. Dette må vi få vist verden, sier Walhovd Paulsen.

Det finnes cirka 120 bønder i Løten. Ta bare kontakt om du selv vil, eller du har tips til, flere gårder som bør være med på «Åpne gårder», sier damene.

Høydepunkter fra årets program:

GRIMSET GÅRD:
🔸 Barna kan ri på ponnier fra Hagastua Fritidsgård.
🔸 Lørdag kl 13: Gratis konsert med country-rock-bandet Cacadou!
🔸 Søndag kl. 12 kommer Løten Folkebibliotek til gards og har høytlesning for barn.

band som spiller

BRINGEBÆRHAGEN:
🔸 Søndag kl. 13: Gratis operakonsert med Leon Seferi fra Løten.
🔸 Søndag kl. 11-15 kommer 10 alpakkaer til gården! Bli med på gratis alpakkavandring, kos med dem og ta selfies!

ung gutt som holder mikrofon og synger

MATTISRUD GÅRD:
🔸 På Mattisrud vil det være et marked på låven. Følgende er så langt klare: Løten husflidslag stiller med vevde filleryer, strikkevarer og demonstrasjon av fletting av hosoband og brikkevev. Arne Nilssen kommer med diverse trearbeid. Kraftull kommer med strikkegarn/ryegarn samt info om produksjon av gjødselpellets av ull m.m. Mari Bryhni kommer med krøllhålssåler, halm- og nevervarer og broderi. Erkki-Einar Søberg kommer med honning. Kos med kaniner, kopplam, sauer, ender, høner og katter. I år blir det også arrangert Løten-mesterskap i hesteskokasting, så bruk sommeren på å legge deg i hardtrening! Mesterskapet går søndag kl. 11.00.

OMMANG SØNDRE:
🔸 Søn. Kl. 13 blir det intimkonsert med visesanger Evald Fjærgård på Ommang.

profilbilde mann med briller og sixpence

ØSTROA ØKOGRØNT:
🔸 Omvisning i markedshagen lørdag og søndag kl. 11, 12, 13 og 14.

TORP SØNDRE
🔸 Søndag kl. 13.00 kommer Løiten Sangforening på besøk og holder konsert.

RØMMA VESTRE:
🔸 Barna kan tegne og male på et stort lerret som er festet på låveveggen.
🔸 Lørdag kl. 12 blir det landbruksdebatt med lokale politikere ledet av Håkon Marius Kvæken.

Har du spørsmål om arrangementet? Send en mail til hannemette@loten.kommune.no

Blid eldre folk rundt et hagebord

To barn som holder to bringebærkurver

Begge foto: Marius Græsby