Eskil Rønningsbakken i Kompani Bliss står bak det nye friluftsteateret «Sirena og Byttingen» som settes opp for første gang i Koiedalen på Budor i juni 2023. Amfiet har plass til 400 publikummere per forestilling og handlingen kommer til å foregå i vannet, i lufta og på bakken, både tett på og langt unna publikum. En forteller vil binde sammen den visuelle og auditive handlingen.

- Jeg har tatt utgangspunkt i gamle myter om Huldra. Hun står sterkt i folketrua på Hedmarken, i Østerdalen og Gudbrandsdalen. Nesten alle kulturer har et overmenneskelig, kvinnelig vesen, smiler Rønningsbakken.

Huldra i spelet hans heter Sirena og kunne godt ha holdt til på Budor.

- Det finnes mange historier om menn som har vært på jobb i skogen og møtt på Huldra. Hun var veldig vanskelig å målbinde og trollbinde. Da de nesten hadde henne på kroken ble hun borte i myra eller gikk opp i røyk. Overtroa sa også at man for eksempel ikke kunne bygge nytt fjøs der man trodde Huldra bodde. Det hadde gått ut over buskapen, forteller Rønningsbakken ivrig.

Før i tida hadde vi et samfunn som ikke tok så veldig godt vare på de som var annerledes. De ble ofte gjemt bort. Man sa at om en unge forsvant så var det Huldra som hadde vært der og tatt med ungen, og lagt igjen en bytting. Det nye friluftsteateret på Budor skildrer kjærlighetshistorien mellom Sirena, som er fullblods hulder, og Byttingen.

Mann og kvinne med teatersminke i ansiktet

- Faren til Sirena er ikke glad for at hun har kontakt med Byttingen og det samme med familien til Byttingen, som er mennesker, og som ikke er så glad i Huldra.

Rønningsbakken er opptatt av at historien er et symbol på å finne sin plass i et samfunn.

- Dette er overførbart til i dag, mener han.

En magisk familieopplevelse

Forestillingen spilles 15., 16., 17., 23. og 24. juni kl. 23.00 og har en varighet på cirka en time.

- Tidspunktet er valgt for å få full uttelling på lyssetting og naturlig mørke. Vi vil ha det mest mulig magisk, smiler Rønningsbakken, som ikke tror at tidspunktet vil være en brems.

- Det er jeg lite bekymret for at noen skal stille spørsmål ved. Man er jo vant til Kaptein Sabeltann, smiler han.

Rødkledd kvinne står i båt mens et vesen svever i en ring over vannet

Allerede fra kl. 21.00 blir det mulighet for å kjøpe seg mat, sitte ved bålet og gjøre morsomme aktiviteter utenfor Gjestegården. Rønningsbakken vil at barna, som er hovedmålgruppen for forestillingen, skal kunne ha det gøy og glede seg til forestillingen. Kanskje blir de spente av å se videosnutten som er laget for å pirre folk til å komme?
Rønningsbakken begynte å skrive forestillingen før pandemien kom i veien. Du har kanskje fått med deg Juleexpressen, som har blitt spilt på Hamar i førjulstida de siste årene? Eskil står bak dette også. I fjor kom Løiten Almenning på banen og ville skape mer aktivitet på Budor sommerstid. Rønningsbakken tente på ideen og lagde ferdig teateret.

- Du trenger velvilje, både fra folk og penger. Det er spesielt tungt første året, sier han, som har et produksjonsbudsjett på en million kroner. Løten kommune har bidratt med 150 000 kroner til satsingen.

- Man må ha tro på ting og gå ordentlig inn for det, smiler han, og legger til:

- Dette blir ikke noe lite og beskjedent spel for lokalsamfunnet – vi håper å dra masse folk hit!

Det første året satser han på publikum fra Innlandet og hyttefolket, før han retter markedsføringa til et litt større område de neste årene.

Eskil Rønningsbakken står og peker i en snøkledd Koiedal

- Forestillingen er planlagt for å kunne utvikles over flere år. Vi vil jo gjerne drive her noen år, smiler han.

Forestillingen spilles uansett vær og Rønningsbakken håper du vil kjøpe din billett allerede nå.

- Det er viktig at folk er tidlig ute med å kjøpe seg billett for å skape en forutsigbarhet i dette. Da kan vi allerede planlegge for år to, avslutter han med et smil.

Her finner du mer informasjon om "Sirena og Byttingen"