For deg som innbygger betyr det at du kan være trygg på å få samme informasjon uavhengig av hvem du snakker med av de fire som har vært igjennom godkjenninga. Alle fire er oppdatert på nyeste forskning og hvilke råd som gjelder for amming.

-Vi ønsker å hjelpe og være tilgjengelige for de som strever, eller andre som trenger det. Vi ønsker også å være støttende. Det skal ikke være slik at man slutter å amme fordi vi ikke har vært tilgjengelige, sier helsesykepleier Helga Arneberg.

Amming har mange fordeler. Den kanskje viktigste er at det er bra for immunforsvaret til barnet. Ikke bare når det er spedbarn, men også når det blir eldre. I tillegg kan amming redusere risikoen for eggstokkreft og brystkreft for mor.

-Amming er levende medisin. Det er forebyggende for både mor og barn. Så er ikke amming bare mat, det er trøst og kos, sier jordmor Mina Vinje Jansen.

-Amming kan fremme tilknytning, men det går bra med de som får flaske også. Vi har fokus på å ikke lage det til en prestasjon. Det er ikke alle som kan eller vil amme. Man kan for eksempel del-amme. Det er mange løsninger. Det er bra å amme, men ikke for enhver pris, understreker helsesykepleier Elise Furuholmen Haugstad.

-Mødre kan komme hit og få hjelp. Det viktigste er at barnet får mat, supplerer Jansen.

Lang prosess

Løten er nå en av 135 kommuner i landet som har en ammekyndig helsestasjon. Løten helsestasjon begynte høsten 2020 med å lage en prosedyre etter verdens helseorganisasjon sine retningslinjer for amming. Den ble så godkjent og implementert i praksis. Deretter gjorde de en kartlegging av ammestatus i kommunen før de deltok på ammeseminar og et firetrinnskurs. Før de fikk den endelig godkjenningen måtte de gjennomføre en brukerundersøkelse i kommunen blant gravide og nybakte mødre.

-Vi fikk veldig detaljerte og gode svar der, sier Arneberg.

Når godkjenningen endelig var i boks ble det feiret med puppesokker, puppesang og kake.

-Amming kan være komplisert. Jeg sitter med en følelse av at vi var samkjørte på tiltak før også, men nå er vi enda mer samkjørte, mener Arneberg.

Puppetimen

I mai i fjor startet Jansen opp med Puppetimen, en drop-in-mulighet for de som trenger ammeveiledning. Hver dag mellom klokka 12 og 13 kan du stikke innom helsestasjonen å få hjelp.

-Mange er begeistra og dette er et viktig tilbud, sier Arneberg, som tror bare det at tilbudet finnes virker forebyggende.

- Det er viktig at tilbudet om hjelp er der når du trenger det og at du slipper å vente til neste time, poengterer Haugstad.

De fire helsesykepleierne som er sertifiserte er Elise Furuholmen Haugstad, Helga Arneberg, Ingunn Haugsmoen og Mina Vinje Jansen