Amund Olav Sigstad er vinner av årets ildsjelpris - Olines virke.

- Det er her er voldsomt - nå blir jeg rørt, sier Amund Sigstad når varaordfører Christen Engeloug ringer han med gladnyheten.

- Det der var veldig sterkt. Jeg er ydmyk og takknemlig. Jeg synes det var en ære å bli foreslått og tenk å få denne prisen! Jeg fortjener den ikke mer enn noen andre av de som er nominert. Det er en ære for meg å nå opp her, for det er mange sterke kandidater utenom meg.

Amund Sigstad har vært leder for Løten idrettsråd i 10-15 år og var en pådriver for allidrettsskolen for barn, som hundrevis av barn i Løten har deltatt på. Han har vært med å arrangere Mosjømarsjen flere tiår. Han har vært aktiv i idrettsparken og friidretten. Amund har kjørt skiløyper for Løiten Almenning i minst 15 år. Han er stifadder for HHT-stiene i nærområdet knyttet til Østvang skole. I HHT-sammenheng (Hamar og Hedmarken Turistforening) har han også ledet Tirsdagstrampen på sentrumsnære turer. Amund stiller opp på dugnad for Pultost og akevitt-dagene. Sammen med kona Randi kjører de ut middag fra Helsetunet til hjemmeboende eldre. Amund sitter i Menighetsrådet, han har vært med i Eldrerådet og har vært vara i kommunestyret. Han er også verge for flere personer. Han er en ildsjel som gjør en forskjell for mange og har gjort det i flere tiår.

- Hvorfor jeg har gjort det? Jeg må være aktiv selv og være til nytte. Så må jeg også ha glede av det og det har jeg hatt, smiler Sigstad.

Driftsutvalget mente at det var mange gode kandidater til årets ildsjelpris. Det ble enstemmig vedtatt at Amund Sigstad skulle bli mottaker av årets pris.

Løten ungdomsteater er vinner av kulturprisen - Edvards palett.

- Nei, er det sant. Så trivelig! ler Robin Øverby, instruktøren i Løten ungdomsteater.

Han er instruktør for flere teatergrupper, både amatører og profesjonelle, og synes det er ekstra gøy at Løtens ungdomsteater får en pris.

- Det som jeg synes er herlig med Løten er at de ligger midt imellom amatør og profesjonelle. Ungdommene har en passion om at det skal være bra og de vil at det de gjør skal være proft. I denne individualismens tid er det gøy å se det samholdet som er i gruppa her, sier Øverby.

Gjennom mange år har ungdomsteateret vært et viktig tilbud for barn og unge i Løten kommune. Det er sågar flere medlemmer som kommer i fra nærliggende kommuner. De setter opp forestillinger av høy kvalitet, hvor blant annet fjorårets forestilling hadde fullt hus også på siste forestilling. I tillegg til å levere prestasjoner av høy kvalitet er dette en viktig sosial arena for alle ungdommene som er med, hvor samhold og den enkeltes egenverdi er det aller viktigste. På grunn av kvalitet på publikumsopplevelse ogden viktige sosiale møteplassen, er dette et viktig kulturelt bidrag for alle Løtens innbyggere og andre som kommer tilreisende for å oppleve dette. Dette gagner Løten kommune som helhet, heter det i begrunnelsen som ble levert inn til Driftsutvalget.

Styreleder i ungdomsteateret, Anita Voldmo, blir glad når varaordføreren ringer.

- Å, så koselig! Det setter dem pris på, hele flokken, sier hun, og legger til:

- Det er stort å bli satt pris på. Det er frivillig arbeid fra alle mann, så det å bli lagt merke til og få noe slikt er kjempestort.

Instruktør Øverby synes prisen er veldig fortjent.

- Det er jo ikke jeg som får den, det er vi. Dette vi-et kommer veldig tydelig fram i Løten. Jeg føler meg veldig stolt og det er veldig veldig hygelig at den innsatsen de legger ned blir anerkjent. Det er gøy å få en pris og ikke kun applaus, avslutter han.

Løten ungdomsteater har holdt det gående i 22 år og i 2024 setter de opp "Olsenbanden jr. på rocker'n".