Nå er vi 7913 innbyggere i Løten og har dermed rundet et nytt hundretall.

- Det er en milepæl, sier ordfører Marte Larsen Tønseth og legger til at hun tror vi kommer til å nå 8000 innbyggere før 2030, som er det foreskrevne tidspunktet.

Norge har en befolkningsvekst på 0,17 %, mens Løten har vokst med 0,63 % i andre kvartal av dette året.

Et godt sted å bo

- Vi kunne ikke vært mer fornøyd med valg av bosted, sier Ida Marie Pettersen (29) og Fredrik Johannessen (34).

De bor i et aldeles nytt hus i Oline Fløtholens veg på Ådalsfeltet på Ådalsbruk sammen med sine tre barn, Amanda (14), Aleah (3) og Ludvig (1). Huset stod klart i mars 2023. Ekteparet var ikke ukjent i området, for allerede i 2016 flyttet de inn i Gudbrand Akers veg.

- Vi fant oss godt til rette og trivdes fort i gata. Vi var begge enige om at hvis vi skulle flytte igjen, måtte det bli med en fin utsikt. Familien vår økte, og behovet for et større hus meldte seg. Planen var å bygge på det gamle huset vårt, men interessen for nytt hus ble stor da det ble utarbeidet tomter rundt oss. I løpet av svært kort tid kapra vi den beste plassen for oss på Ådalsfeltet, smiler Ida Marie.

hus med stor plen og et lite hus i hagen

Huset deres er et Boligpartnerhus av modellen "Prato" med fire soverom. De kjøpte tomta i juni 2021 og i mars dette året kunne de flytte de få meterne bort til nytt hus.

- Her er det kort avstand til det meste, bussforbindelse rett utenfor og gode, herlige Jokeren som er oppe til 21.00 i hverdagen, smiler de.

Ordføreren trekker også fram Løtens unike beliggenhet som en av vinnerfaktorene når folk velger å bosette seg her.

- Løten har en fantastisk geografisk plassering, nært Gardermoen og byer, og arbeidsmarkedet er stort og integrert. Samtidig, rett ut av døra, så er du i skogen i veldig mange av boligområdene våre. Løten er jo en landbrukskommune, men likevel bor 58 % av befolkningen i Løten i et tettsted, så det er viktig for oss å utvikle tettstedene i kommunen.

Løten har en balanse mellom fødte og døde det siste kvartalet. Samme kvartal har 26 personer innvandret til Løten, mens den totale innenlandske innflyttingen er på 24 personer.

- Du er avhengig av mer enn innvandring for å få vekst. Kjernen her er at vi har stor innflytting innenriks, sier Larsen Tønseth.

Trivelig nabolag

Ådalsbruk ligger i kort avstand til Hamar og Elverum, og det er ikke så langt å skulle pendle innover mot Oslo heller. Fredrik bruker cirka 40 minutter til kontoret på Dal. Det er prisgunstig å velge og bosette seg på Ådalsbruk, ifølge Ida Marie og Fredrik.

- I tillegg er det herlig å bo i "landlige" omgivelser,  hvor du har skogen rett utenfor. Det er mange flott turmuligheter for både små og store her på Ådalsbruk, mener de nygifte paret.

familie på fem på kirketrappa i brudestasen

I nabolaget er det en god blanding av både små og store og Ida Marie skryter av det gode samholdet.

- Her finner vi mennesker som hjelper hverandre og ikke er blyge for litt skravling på terrassen en sommerkveld, ler hun, før hun fortsetter:

- Det aller beste er at barna kan løpe rundt på feltet, leke og alltid være velkomne til de rundt. Det blir gjerne en stor samling med alle barna, og foreldrene, hjemme hos en av oss. Aleah kommer stadig vekk hjem fra barnehagen og spørr om hun kan spise middag hos naboen.

Vil du også bo på Ådalsbruk? Løten kommune har fire tomter i Slipervegen til salgs.

Se tomtene her

Befolkningsvekst andre kvartal 2023