Denne uka arrangeres Miljøuka i Hamarregionen – ei uke for å sette fokus på miljø og bærekraft. I Løten har vi to arrangementer: 22. april og 26.april. Dette er programmet:

Miljølørdag 22.april 2023

• Kl. 11.00-15.00: Klesbyttemarked med Framtiden i våre hender Løten i Dalbybygget (Stasjonsvegen 21). Løten husflidslag er til stede og viser deg, samt hjelper deg, med å sy om klærne dine

• Kl. 12.00-14.00: Reparasjonskurs med Anja Hekne på Løten Nærstasjon. Kun 15 plasser. Forhåndspåmelding til emilie.westli.andersen@edu.loten.kommune.no

• Kl. 09.00-16.00: Fiks sykkelen din med vårservice fra Resport og fritid. Kun kr. 100! Begrenset antall plasser. Førstemann til mølla.

• Hele dagen: lei el-syklene på Løten stasjon for kr. 1!

ekorn og mann på sykkel

Miljøonsdag 26.april 2023

• Kl. 17.00 viser Løten kino «Eiketreet og dyrene som bor der». GRATIS inngang og gratis popcorn.

Denne spektakulære eventyrfilmen består av en helt uvanlig rollebesetning: ekorn, nøttesnutebiller, hønsehauk, maur, åkermus… Et lite, levende, summende og vidunderlig univers, hvor eiketreet fra røttene til trekronen gir både mat, huslys og beskyttelse. Her vil du bli forundret over samspillet mellom dyrene i det lille mikrosamfunnet som finnes i eiketreet.

• Kl. 18.30-19.15 blir det foredrag med Amund Hagen Kristiansen fra Innlandet fylkeskommune. Han er forkjemper for at hverdagsaktivitet og transport kan kombinere til glede for alle. Amund vil gi deg gode historier og smarte tips du kan bruke i din egen hverdag. Det loddes ut et gavekort på Resirkula på kr. 1000 blant de frammøtte på foredraget.

Samtidig med foredraget blir det aktiviteter for barna både ute og inne.

Vi oppfordrer deg til å la bilen stå og bruke beina eller sykkelen til Tingberg denne kvelden.

Mer informasjon om miljølørdag

• Klesbyttedagen:

Har du noen klær liggende i skapet som du synes er fine, men aldri får brukt? Det er vi flere om – la oss bytte! Det du er lei av kan bli noen andre sitt favorittplagg. Bra for deg, for lommeboka og for miljøet! Barneklær, dameklær, herreklær, sportsklær, finklær, hverdagsklær - vi tar imot det så lenge det er rent og helt. Vi tar ikke imot undertøy, sko og pyntesaker som halskjeder og hårpynt. Har du ingenting til overs i skapet denne gang kan du likevel ta turen. Alle vil få utdelt lapper som de kan bytte inn i klesplagg som de har lyst på. Du kan få maks 7 nye plagg hos oss.
    Innlevering av klær skjer i Dalbybygget (Stasjonsvegen 21) 20.04 og 21.04 kl. 14-17. Du kan også levere klær i lørdag 22.april mellom kl. 11 og 12. Bytting av klær skjer lørdag 22.april mellom kl. 11 og 15.

• Reparasjonskurs med Anja Hekne:
    Nysgjerrig på hva Sashiko er? Du har kanskje stoppet sokker før, men har lyst til å lære hvordan du kan bruke den samme, enkle teknikken på andre plagg og på en dekorativ måte? På dette kurset får du innføring både i den japanske teknikken Sashiko, broderi og stopping i flere varianter.
    Kursleder Anja Hekne er klesdesigner og driver klesmerket Hekne. Hun har holdt en rekke kurs med tema synlig reparasjon. Fenomenet som på engelsk heter visible mending har vokst seg stort i mange land og med dette kurset ønsker Anja å inspirere også deg til å finne glede og mening i å ta vare på og feire plaggenes historie og verdi.
    Kurset avholdes på Løten nærstasjon 22.april kl. 12-14. Kun 15 plasser. Forhåndspåmelding til emilie.westli.andersen@edu.loten.kommune.no .

• Sykkelservice:
    Sykkelservicen utføres av proffe sykkelmekanikere fra Resport og fritid.
    Ingen forhåndsbestilling! Gutta står klare utenfor det gamle sykkelverkstedet på Dalby, vis-a-vis Løten Nærstasjonen, lørdag 22. april fra kl. 9 til 16.

VÅRSERVICEN TIL 100 KR INKLUDERER: Sikkerhetssjekk av sykkelen, justering av bremser og gir, kontroll og etterstramming av alle skruer, kontroll av lufttrykk og smøring av kjede.

Bytting av bremseklosser, wire, holker o.l. kommer som tillegg i prisen for både deler og arbeidet.

Vi oppfordrer til å la bilen stå denne lørdagen og bruke sykkel eller beina for å komme deg til Løten sentrum.

Arrangementene er en del av Miljøuka i Hamarregionen, se fullt program på www.miljøukahamarregionen.no.
Miljøuka i Hamarregionen er et samarbeid mellom Sirkula IKS, Hamar, Ringsaker, Stange og Løten kommune og Hamar Naturskole.
Miljøuka i Hamarregionen er sponset av: Bærekraftsfondet, Innlandet fylkeskommune, Østlandet gjenvinning, Eidsiva bioenergi, Ragnsells og Moelven.