- Man bør tenke på hvor man skal bo før man blir for gammel at man ikke klarer å ordne med det selv. Helst før helsa blir dårlig. Man kan jo alltid får hjelp av familie, men jeg er slik at jeg vil klare meg selv jeg, smiler Randi Larsen.

Hun har bodd i Kildetunet i to år nå. Her kjøpte hun seg leilighet på bakkeplan.

- Jeg valgte 1.etasje for å tenke litt framover. Det er lettvint med bakkeplan, sier hun.

Hun har bodd i Løten hele sitt liv. Først i enebolig, deretter halvpart av tomannsbolig og nå i leilighet.

- Søstera mi spurte hvordan jeg orka å flytte siden jeg hadde det bra der jeg var. Hun var ikke så positiv, men jeg hadde bestemt meg. Unga mine støtta meg også. Jeg tok et bevisst valg og det tror jeg er lurt å gjøre så lenge man er oppegående. Jeg tror vi alle ble fornøyd med dette, sier hun.

Klare seg selv

De ansatte i Løten kommune jobber etter den nye stortingsmeldinga "Bu trygt heime". Her handler det blant annet om tilpassede botilbud, trygghet og levende lokalsamfunn. I tomannsboligen Randi bodde i tidligere var det både plenklipping og snømåking som måtte til. Ettersom ryggen og knærne ble litt dårligere var det greit for Randi å slippe å gjøre dette. Å kjøpe leilighet i en helt nybygd blokk gjør at hun slipper å tenke på beising og oppussing. Hun har også alt på ett plan og om hun etter hvert skulle trenge det kan hun fjerne dørstokkene, så er leiligheta enda mer framkommelig.

dame i rosa boblejakke på veg ut døra

- Jeg meldte meg interessert da de bygde den første blokka her, men jeg klarte ikke helt å se for meg hvordan det kom til å bli seende ut. Da den første blokka kom opp ble jeg for alvor interessert. Jeg synes disse blokkene har den beste beliggenheten, sier Randi før hun legger til:

- Jeg synes det er trivelig her. Jeg har ikke angret en dag, selv om jeg hadde det bra der jeg bodde. Her har vi en som har tatt på seg rollen som vaktmester og det er bare å spørre om man trenger hjelp til noe.

Hun kan fortelle at snittalderen blant beboerne på Kildetunet er høy, så her er det nok mange som har gjort som henne og tenkt framover. Randi setter pris på tryggheten hun føler ved å bo der.

- Jeg føler meg så trygg her for jeg har folk rundt meg. De er der hvis det skulke skje noe. Vi passer på hverandre. Jeg har også et par unger ikke så langt unna. Det er koselig å ha dem i nærheten. Jeg setter veldig pris på det. Det med trygghet er viktig.

Hun mener det er en fordel for kommunen også, at det har blitt bygd mange leiligheter i Løten den siste tida.

- Her har vi nærhet til butikkene, lege, tannlege og apotek. Du har alt du trenger. Så er det jo lettvint for hjemmesykepleien å kunne stikke innom flere i samme bygget når de er ute for å besøke sine pasienter, sier Randi.

Hun har selv hatt foreldre i omsorgsbolig i Løten og de fikk stort sett den hjelpa de trengte kan Randi fortelle.

- Som pårørende ønsker man jo alltid mer hjelp, men jeg har inntrykk av at Løten er bra sammenliknet med andre kommuner. Jeg har familie andre steder og når de har vært på besøk her har de skrytt av Løten på dette området.

Gode mulighet for et aktivt liv

Randi trives godt med å bo i Løten.

- Det er passe stort for mitt behov. Det er sentralt midt imellom Hamar og Elverum. Det går ekspressbuss og tog til oslo. Jeg har det jeg trenger her.

Randi var glad i å jogge, men knærne har satt en stopper for det.

- Mosjømarka har jeg brukt veldig mye, det samme med Skøienhagan, Rustadrunden, Finstadhagan og Ådalsbruk, smiler dama som i det siste har blitt hektet på Stolpejakten. Det blir lange gåturer på jakt etter stolpene. El-sykkel har hun også. Hun har familie og nettverk som hun er sosial med og vet at det finnes tilbud på Frivilligsentralen.

- Man kan være frivillig eller delta i gågruppene, men enn så lenge har jeg ikke behov for dette, sier hun.

dame som sitter i godstol og løser kryssord

Hun har tre tips du kan ta med deg på vegen dersom du vurderer å planlegge for å gjøre det enklere å klare seg selv hjemme lengst mulig:

• Tilrettelegg for deg selv og dine gamle dager - gjør gode valg mens du ennå kan
  • Ha det lettvint - slipp å tenke på oppussing, beising og plenklipping
  • Bo et sted du føler deg trygg