Edvard Munch ble født på Ådalsbruk den 12. desember i 1863, og båndet til Løten var sterkt hele hans liv. Han døde i Oslo den 23. januar i 1944, og som en 80-årsmarkering av denne dagen skal det gjennomføres en visningstur i Løtens Munch-land.

- På denne visningsturen inviteres politikere, fylkeskommunen, folk fra kunstmiljøet og reiselivet for å oppleve hva bussturen går ut på. Formålet er å vise folk det Løten som Munch var så glad i hele livet, hvordan hans forhold til Hamar og Løten var, og hvordan det har inspirert kunsten hans, sier kulturrådgiver i Løten kommune, Hanne Mette Walhovd.

23. januar er kun for inviterte personer, men gladnyheten er at denne turen kan din bedrift eller gruppe booke!

Dette er programmet for turen:

Under ser du hvordan turen er lagt opp i Hamar-regionen:

• Avreise med buss fra Hamar togstasjon kl. 9.30.
  • Første stopp er Munchsenteret på Klevfos Industrimuseum, Ådalsbruk, et steinkast fra fødestedet til Edvard Munch. Her blir det en halvtimes orientering om Edvard Munchs liv og kunst, og hans tilknytning til Løten.
  • Vi kjører til fotopunktet utenfor Edvard Munchs fødested, Englaug østre, og tar et kort stopp der før turen går videre til nabogården Bjørke Østre fra 1700-tallet.
  • På Bjørke Østre får vi servert kaffe og Munch-cupcake mens vi hører på historiefortelling om Munch-familiens opphold i Løten.
  • Vi spiser en to retters lunsjmeny i den koselige Løten Nærstasjon – kafe og landhandleri i Løten sentrum.
  • Vi stopper ved Løten kirke for en kort omvisning: her ble lille Edvard ble døpt for andre gang, fire måneder etter hastedåpen ved fødselen. Vi tar også et besøk på gravplassen til Svartbækken, den siste som ble halshugget i Norge og som sies å ha vært foranledningen til Munch-bildet Morderen (1910).
  • Vi kjører videre til Løiten Brænderi for et kort opphold der, før avreise til Hamar.
  • I Hamar stopper vi i Sagatunvegen/Strandgata for informasjon om Munchs tegninger av Hamar. Turen avsluttes på Hamar togstasjon kl. 14.45

Munch-turene i Løten arrangeres med utgangspunkt i både Hamar-regionen og Oslo. De skreddersys etter din gruppes behov og det er mulighet for enten lunsj eller middag, med eller uten alkoholservering.

dame som står foran hus i sveitserstil
Trude Semb Vinaccia er billedkunstner og bor på Bjørke Østre.

Et stort trekkplaster

Guide på turene, Silvia Leine, bor i Oslo og har guidet mange Munch-turer i hovedstadsområdet. Hun elsker Edvard Munchs kunst og synes at selve kunstneren er en fascinerende mann.

- Dette vil jeg gjerne få formidlet. Edvard Munch var en storslått og allsidig maler, og ved å gå i hans fotspor får vi mer kunnskap om hans liv og virke – både det kunstneriske og det menneskelige. Målet med disse turene er å komme bak ikonet Munch, og fornemme dette mennesket som på en så suveren måte klarte å uttrykke hele spekteret av følelser i sine kunstverk.

Bussturen passer for alle som er interessert i å få mer kjennskap til Norges største billedkunstner. Turen er forbeholdt forhåndsbestilte turer for grupper fra fem til 20 personer, men er det ønske om færre eller flere deltakere, finnes det mulighet til det. Turene til Løten går hele året og kan skreddersys når det passer kunden.

Løten kommune og VisitMjøsa støtter Leine, som er arrangør av bussturene.

- Det har veldig stor betydning! Det er en enorm interesse for Edvard Munch i utlandet, og vi nordmenn har begynt å skjønne hvor stor en kunster han er. Å få formidlet at Munch er født i Løten og fortelle om hans sterke tilknytning til menneskene og området her, er en veldig viktig del av Munch-historien. Dette ønsker jeg å få folk fra Hamar-regionen oppmerksomme på, sier Leine, før hun legger til:

- Edvard Munch kommer til å bli et stort trekkplaster til regionen, både fra inn- og utland. Derfor er det så viktig at Løten kommune og VisitMjøsa er med på laget!

dme som står foran en rød bygning og imiterer skrik av edvard munch
Turen går innom Løten Nærstasjon hvor det finnes en egen selfievegg med "Skrik". Her viser Løtens ordfører, Marte Larsen Tønseth, hvordan det kan gjøres.

Book din Munch-tur her.