Sommeren er høysesong på Klevfos. Museet holder åpent hver dag i juli fra klokka 11.00 til 15.00. Det er fast omvisning i museet kl. 12.00 og i Munch-senteret samt kunstutstillingen i Arbeiderboligen "Bolin" kl. 13.00. Åpen kafé.

I tillegg kan du oppleve disse arrangementene:

Avslutningskonsert for Nivalisakademiets barokkurs

NivalisAkademiet holder barokkkurs for barn og unge 26.-28. juni med avslutningskonsert onsdag 28. juni klokken 18.00 i Hollenderiet på Klevfos.

Klassisk på Klevfos hver lørdag i juli

Hver lørdag i juli kl. 14.00 inviterer Nivalis Barokk til klassisk konsert i Hollenderiet på Klevfos. Museumsbillett gjelder. Hver konsert varer i ca. 30-45 minutter.

Kunstutstilling i Arbeiderboligen

Tor Karseth har latt seg fascinere av Munchs besøk på Engelaug som 70-åring i 1933. I løpet av dette oppholdet reiser han med drosje for å se retterstedet der Kristoffer Svartbekken ble henrettet i 1876. Drosjesjåføren var klevfosarbeideren Olav Karlsen. Turen har vært mye omtalt blant Karlsens etterkommere mest fordi Karlsen avslo tilbudet om å få et kunstverk av Munch som betaling for turen. Han ville ha to kroner i stedet. Ut fra Åse Krogsruds bok «Munchs første strek» og med Olav Karlsens datter Ingrid Sletten (f.1925) som viktig kilde har Karseth skrevet tekst og melodi til i alt 14 sonetter som skildrer hva Karlsen og Munch kan ha snakka om på turen. Kunstneren Jon Olav Helle har tatt på seg oppdraget med å illustrere sonettene og både tekster, musikk og bilder vil være en del av Helles sommerutstilling i Klevfosboligen fra 5. juli 2023.

Les mer om Munch i Løten her

Det er åpning av utstillingen den 5. juli kl. 18.00 i boli`n. Her vil både Tor Karseth og Jon Olav Helle være tilstede. Tor vil også holde en konsert med de nye sonettene. Ellers inngår utstillingen i omvisninger på Klevfos hver dag i hele juli! Inngang på vanlig museumsbillett.

to menn som sitter og holder hver sin tegning

Kunstutstilling i Verkstedet

En verkstedbygning på Klevfos industrimuseum har i sommer fått uventede gjester. Innimellom restene etter tiår med papirproduksjon har det blandet seg inn grafikk og lyd, i en utstilling man må lete seg frem i.

Alt dette startet med at Hans Kristian Borchgrevink Hansen fikk Hallvard Trættebergs stipend i 2021. Han tilbragte mai 2022 i Løten for å lage raderinger i Klevfos Industrimuseums grafikkverksted. Intensjonen med oppholdet var å lage en billedserie fra kommunen, ta kobberplatene ut i nærmiljøet og oppsøke motivene som en slags plein air grafiker. For Hansen var denne siden av Hedmark et fremmed landskap. I et forsøk på å forstå det bedre tok han kontakt med Bjørn Hatterud, og denne dialogen har endt opp som denne utstillingen.

Hatterud har lyd fra tre steder i utstillingen. En datamaskinstemme leser et hyllestdikt av Løten, skrevet av AI (kunstig intelligens). I et annet rom er det industrielle klanger. I et tredje kan du høre kunststudenten Sigurd dele sin forkjærlighet til Løten.
Denne utstillingen forholder seg direkte til omgivelsene den vises i og dykker ned i kommunens mentale og geografiske landskap.

Utstillingen er åpen fra 1.juli til 31.juli. Offisiell åpning skjer 1. juli kl. 15.00. Utstillingen følger museets åpningstider: kl. 11.00-15.00 hver dag i juli. Du finner utstillingen i Verkstedet, som ligger mellom selve fabrikken og den nye gangbrua over Svartelva. Museumsbillett gjelder for utstillingen.

"Unga på Løkja"

9. august kl. 18.00 og 12. august kl. 13.00 kan du oppleve syngespillet "Unga på Løkja", en forestilling som handler om hvordan ungene på Ådalsbrug og i Løken skolekrets hadde det på 1920-30 tallet. Stykket hadde premiere i 1993 og sangene og sketsjene forteller hvordan barn fikk dekket sine grunnleggende behov som mat, klær, helse, skole og arbeid. Forestillingen settes opp i Hollenderiet på Klevfos Industrimuseum.

gammelt bilde av en skoleklasse på en plakat

"Arbesdaer"

20. august og 17. september er årets to siste muligheter for å få med seg "Arbesdaer" på Klevfos. Forestillingen skildrer i ord og toner om livet på fabrikken, både for arbeiderne og familiene deres. Vi er med den nye gutten som har sine første arbeidsdager på tomta, vi er med hollenderføreren under massekjøringa og papirhønene på sortersalen. Vi blir med oppi arbeiderboligen der den unge husmora har sin arbeidsdag, og med ungene og deres hverdag.

Kjøp billetter til Arbesdaer her