Hittil har taksten på riksveg 3/25 vært oppe til vurdering hvert år. Nå som det tas inn i NTP vil det være en permanent løsning, og det vil bli bevilget penger til å opprettholde dagens takst i hele NTP-perioden.

- Det er en kamp i budsjettet hvert år når vegen ikke ligger inne i NTP. Jeg har ville kjempe den inn i planen igjen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Finansministeren kom med gladnyheten til en fullstappet sal på Myklegard vegkro lørdag. Han sa at de neste 12 årene blir det halv takst på riksveg 3/25 og bomfri sideveg.

- Det tror jeg faktisk er helt unikt i nasjonal sammenheng, sier Vedum.

For å klare dette er det avsatt 142 millioner kroner hvert eneste år. I tillegg blir det 10 % rabatt på E6 i Ringsaker og gratis sideveg også der. Total kostnad for å opprettholde tilbudet mellom Elverum og Moelv er tre milliarder kroner.

Positive for de daglige brukerne

- Det er ren sparing for de som bruker vegen hver dag. Det betyr noe for folk i hverdagsøkonomien. Jeg synes det er bra vi får det til. Det er mye takket være at det er tydelige lokale røster i både Elverum, Løten og Ringsaker, sier Vedum.

Også ordfører Marte Larsen Tønseth er glad for nyheten.

- Det betyr enormt mye for arbeidsmarkedet som vi har her i regionen. At du fortsatt kan bo i Løten og ikke bli sterkt belasta i hverdagsøkonomien om du pendler. Vi har 3000 som pendler ut av kommunen og 800 som pendler inn, sier hun.

Bevilgningen i NTP betyr i realiteten at det vil være en varig løsning.

- Vegen har vært i drift i cirka fire år og nedbetalingstida er 20 år. Da gjenstår det eventuelt fire år på slutten av perioden og hvis trafikktallene øker så betyr det at vegen er nedbetalt før. Men dette vet en jo ikke, sier ordføreren og legger til med en smil:

- Dette er en sak jeg har jobbet aktivt for i mange år, helt fra vegprosjektet ble påbegynt. Jeg uttalte en gang at dette var Norges mest urettferdige vegstrekining. Nå må jeg adressere at det er den ikke lenger.

mann serverer kake
Finansministeren serverte kake til de frammøtte.