I dag kom befolkningstallene for 2022. For Løtens del viste disse en vekst på 121 innbyggere i 2022. Det er en av de høyeste vekstene i Innlandet og høyeste vekst i regionen.

- Det er gledelige befolkningstall. Jeg startet dagen med å se på SSB sine nye tall for befolkning og det var en meget hyggelig start på dagen. Det er en vekst på 1,57% og det er rekordtall for Løten, smiler Marte Larsen Tønseth.

Trives godt her

Amanda Aasen og Raymond Westli fikk en sønn høsten 2022. De trives veldig godt i Løten og for dem er det ikke aktuelt å bo noe annet sted.

Lille Emil ble født i oktober. I 2021 kjøpte de drømmehuset i Brenneriroa. De flyttet ikke særlig langt, for tidligere bodde de ca. 500 meter lenger oppi vegen.

- Vi trives veldig godt i Brenneriroa, smiler Amanda.

Samboer Raymond er Løten-gutt fullt og helt, og for han var det uaktuelt å bo noen annen plass. Amanda kommer fra Åsnes i Solør, men ville ikke tilbake dit.

- Jeg flyttet for å gå på videregående i Stange. Så bodde jeg noen år i Hamar før jeg kom til Løten, forteller hun.

Løten har blitt plassen for både Amanda og Raymond. De har en stor vennekrets her og familien til Raymond tett på.

- Jeg er jo mer glad i å bo på landet enn i byen. Løten er sentralt. Det er bare 10 minutter til Hamar og Elverum. Det er ingen stor reise til Gardermoen heller, om man vil ut på tur, smiler Amanda.

Hun innrømmer at de ikke er de helt store friluftsmenneskene. De håper å bli det nå som de har fått en liten en, og de vet at det er mange fine turmuligheter her. Amanda trekker fram at Raymond og dattera Martine har stått en del slalom på Budor.

- Budor er jo en kjempebra greie med Løten, sier Amanda.

Mål om gode oppvekstforhold

I samfunnsdelen av kommuneplanen til Løten kan vi lese følgende:

Barn og unge er den viktigste ressursen vi har. Å fremme trygge og gode oppvekstforhold for barn og unge er derfor en av de aller viktigste oppgavene til kommunen. Gode familieforhold, trygge nærmiljø og barnehage- og skoletilbud med høy kvalitet er helt avgjørende i denne sammenheng. For barn og unge i Løten er det viktig at det legges til rette for at de har mulighet til å fullføre sitt utdanningsløp. I Løten kommune ser vi oppvekstområdet under ett, og ønsker at barn skal oppleve et helhetlig løp fra barnehagen og ut grunnskolen.

Amanda kjenner flere i Brenneriroa som har fått barn i siste halvdel av 2022. Dermed blir det flere på Emils alder å leke med når han vokser opp. Amanda har søkt barnehageplass, men med oppstart fra januar, så hun er spent på om hun får plass. Og selv om det er lenge til Emil skal begynne på skolen har hun en mening om hva slags skole hun ønsker.

- Jeg er veldig glad for at det er en skole i nærheten her. Jeg har ikke noe ønske om en storskole. Jeg synes det er ålreit med små kretser. Det er det jeg har vokst opp med og jeg trivdes godt med det. Men det er jo selvfølgelig smak og behag, sier hun.

Mor med baby på fanget

Amanda har fokus på å skape gode rutiner i hverdagen for Emil. Å ha en fire måneder gammel baby i hus er noe annet enn å ikke ha det. De første månedene har gått så utrolig fort, synes Amanda. Hun ønsker å trekke fram hjelpa hun har fått på Løten helsestasjon.

- Det er et fantastisk tilbud på helsestasjonen. De står der med åpne armer og det er bare å ringe hvis man lurer på noe. Hun helsesykepleieren vi har fått er helt fantastisk! Vi fikk mye støtte og bistand fra dag 1, roser Amanda.

Løten er en vekstkommune og jobber for at det skal være godt å leve i Løten i alle livets faser.

- Vi har stabile fødselstall og ser vi er en kommune hvor barnefamilier etablerer seg. Vi skal fortsette å jobbe og har store boligområder i utvikling i året fremfor oss, avslutter Larsen Tønseth.