- Jeg tror det blir bra. Vi skal se litt hvordan jobblivet egentlig er, sier Sara Voldmo.

Satser høyt i Oslo

Hun har tenkt stort og litt utenfor boksen. Hun skal nemlig være med advokat John Christian Elden på jobb.

- Jeg har alltid hatt litt lyst til å jobbe med noe med samfunn og lov og sånn. Jeg har tenkt mye på advokat og da tenkte jeg det var verdt et forsøk å spørre den beste først, og han svarte!, smiler hun.

Ungjenta drar derfor innover til Oslo for å oppleve hvordan jobbhverdagen er for en av Norges fremste advokater.

- Jeg håper jeg får vært med på noen ordentlige saker, og at jeg kan skrive under på taushetsplikt og sånt. Men egentlig er det viktig for meg å bare se hvordan en advokat jobber. Det ser ut som han har ganske spennende saker og liv. Jeg håper å få et innblikk i det, sier Sara.

to blide, hvitkledde jenter foran street art

Med ordføreren på jobb

Mie Skjæret har også funnet seg en litt spesiell stilling å prøve seg på. Hun skal være med ordfører Marte Larsen Tønseth på jobb.

- Jeg tror det blir gøy, men det kan også bli litt lange dager, men det skal gå fint, sier Mie.

Hun tror ikke at hun kommer til å bli politiker, men hun ville gjerne oppleve en litt annerledes jobbuke enn alle andre. Mie tror dagene til en ordfører er variert, men at det blir en del kontorjobbing.

- Hvordan fikk du napp hos ordføreren?

- Jeg fikk nummeret av pappa, så ringte jeg henne og hun sa det gikk fint at jeg ble med henne, smiler Mie.

Bilvask på programmet

Arin Johansen Skyrud liker biler. Da var det flaks at pappaen hans kjente eieren av Carfreaks og kunne hjelpe Arin til jobbukeplass der.

- Jeg synes bil er morsomt og har kanskje lyst til å jobbe med det senere, sier han.

Han vet at han i alle fall kommer til å få noen timer med vaskevann i sin jobbuke. Han har blitt forespeilet at bilvask er viktig og må gjøres.

to blide, hvitkledde gutter foran street art

Ei uke i grønt

Yrjan er oppvokst med en pappa i Forsvaret og første gang han fikk sitte på og kjøre tanks var han ni år. Nå gleder han seg til ei arbeidsuke i FLO (Forsvarets logistikkorganisajon) Innlandet.

- Jeg skal jobbe litt på lageret og litt i leiren på Terningmoen, sier Yrjan.

Han tror på ei variert arbeidsuke, med lageropptelling og oppfølging av rekrutter som noen av arbeidsoppgavene.

- Jeg har vært med pappa på jobb mange ganger, men nå skal jeg faktisk gjøre noe selv, smiler Yrjan.

Han har lyst til å dra i førstegangstjenesten og får nå et bittelite innblikk fra innsiden av en militærleir.

Praktisk yrkesorientering

Arbeidsuka, eller pryo-uka som den egentlig heter, er en del av Arbeidslivsfaget på ungdomsskolen.

- Her får elevene prøvd seg litt i jobb. Noen får prøvd seg på det de tenker de kanskje vil jobbe med senere. Det er mange som gleder seg, sier Liv Rundhaugen, rådgiver på Løten ungdomsskole.

Det er mange av elevene som skal jobbe i lokale bedrifter, slik som Europris, Rema 1000, Løten malerverksted og innen oppvekst i kommunen.

- Det blir fint å komme seg ut av klasserommet, sier Mie.

- Det blir bra å prøve noe nytt, ikke bare ha vanlig skole, sier Yrjan.

- Det gir en pekepinn på hva vi har lyst til å søke på videregående, avslutter Sara.

Følg med utover i uka for en oppdatering fra elevenes jobbuke!

fire ungdommer foran street art