Dette handler om trygge og forutsigbare reiser, enten om du går, sykler eller reiser kollektivt. Attraktive byrom og grøntområder legger til rette for å skape forbindelser mellom mennesker, samtidig som det er en del av reisekjeden.

Løten kommune markerer Mobilitetsuka på forskjellige måter. Markeringen vil være synlig i bygda gjennom uka. Vi oppfordrer alle til å bruke beina mer denne uken - enten ved å gå, sykle eller å ta buss ut og inn av Løten.

Løten kommune tilbyr gratis utlån av el-syklene på Løten stasjon fra mandag 19.september til og med 25.september. Syklene står på Løten stasjon og leies via appen Otto. De 3 første timene er gratis, deretter koster det 10 kroner per time. Instruksjon om hvordan man leier syklene står på sykkelstativet.

Nabokommunene markerer også mobilitetsuka. Her er noe av det som skjer under markeringen av Mobilitetsuka i Hamar:

• Gratis sykkelfiks og sykkelvask
    Tirsdag 20. september kl. 14-17 CC Hamar

Tar du vare på sykkelen din - tar du vare på miljøet. Visste du at rengjøring er det viktigste vedlikeholdet av sykkelen din? Vasker du sykkelen din regelmessig, samt smører og strammer løse deler forlenger du sykkelens levetid.

• Sykkelfiks
      Sport1, i samarbeid med Hamar kommune, fikser sykkelen din – helt gratis. Her kan du få strammet gir og bremser, oljet kjedet og fylt luft i dekkene.

• Sykkelvask
      Hamar kommune har leid inn Rene sykler som tar med seg sin sykkelvaskemaskin. Du får ren sykkel på kun 5 minutter.

• Gratis parkering i sykkelboksen uke 38 og 39
    Sykkelboksen som tidligere har stått på 8-metersplanet er nå flyttet til gangbrua ved Hamar stasjon. Du vil kunne parkere din sykkel gratis i sykkelboksen uke 38 og 39.
  • Gratis utlån av el-sykler på turistkontoret uke 38 og 39.
    Du kan låne el-sykkel gratis i inntil tre dager hos turistkontoret i Strandgata.

Hva er mobilitetsuka?

Mobilitetsuka blir markert i september hvert år i mange byer og tettsteder over hele Europa. Hensikten er å se på utfordringer knyttet til biltrafikken, og å få folk til å tenke gjennom sine egne reisevaner og vri dem i en mer miljø- og helsevennlig retning. Det er et nytt tema for hvert år, og i 2022 er temaet «Bedre forbindelser». Dette handler om trygge og forutsigbare reiser, enten du går, sykler eller reiser kollektivt.