Kommunedirektør og ledelse
Kommunedirektørens område er inndelt i tre kommunalområder. For å sikre tidlig innsats er det viktig at ulike tjenesteområder i kommunen samarbeider.
Å sørge for tidlig oppdagelse og oppfølging av utsatte barn, unge og deres foreldre med behov for oppfølging, er en viktig del av å fremme god helse og trivsel i kommunen, jf. Lov om Folkehelsearbeid §4. Kommunen skal videre følge nøye med i de forhold barn lever under, og har ansvar for å finne tiltak som kan forebygge omsorgssvikt og adferdsproblemer, jf. barnevernloven § 3-1 første ledd. Kommunedirketørens ledergruppe, med ansvar de tre kommunalrådene Helse og mestring, Oppvekst og Samfunsutvikling, har et overordnet ansvar for dette.
Det er vedtatt i ledergruppen at kommunenen innfører den digitale BTS-modellen og BTI-veilederen. Dette vil sikre helhetlig, systematisk, tidlig og koordinert innsats overfor gravide, barn, unge og familier det er knyttet en uro eller bekymring til.
Det er et lederansvar å sikre at ansatte i ulike tjenester er kjent med og tar i bruk BTS-modellen og BTI-veilederen.
Det er mange tjenester i kommunen som jobber for å ivareta utsatte barn og unge, og disse reguleres delvis av ulikt lovverk. Tjenesteområder som er særlig relevante er:
- Barnehage og skole, som blant annet reguleres av henholdsvis barnehageloven og opplæringsloven
- Barneverntjenesten, som blant annet reguleres av barnevernloven
- Helse- og omsorgstjenestene, herunder særlig helsestasjons- og skolehelsetjenesten, men også andre typer tjenester som har kontakt med barn, unge og foreldre, som blant annet reguleres av helse- og omsorgstjenesteloven
- NAV-kontoret, som blant annet reguleres av NAV-loven og sosialtjenesteloven
For å sikre tidlig innsats, er det viktig at de ulike tjenesteområdene i kommunen samarbeider. En sentral samarbeidsaktør er kultur- og fritidssektoren som gir Fritidstilbud.
Det er innbyggerens behov som skal være styrende for det tverrfaglig- og tverrsektorielt samarbeid, ikke vår organisering. Samarbeid må skje innenfor grensene som lovverket setter, for eksempel med hensyn til taushetsplikt, samtykke, personvern og dokumentasjon.
Lovverk
Velferdstjenestene plikter å jobbe sammen for å styrke barn og unges samlede oppvekst- og læringsmiljø. Samarbeidsplikten omtales i:
- barnevernsloven § 15-8
- familievernkontorloven § 1 a
- opplæringsloven § 24-1
- spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 e
- privatskoleloven § 3-6 a
- barnehageloven § 2 b
- NAV-loven § 15 a
- krisesenterloven § 4
- sosialtjenesteloven § 13
- helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4
- tannhelsetjenesteloven § 1-4 a
- integreringsloven § 50
Nasjonale retningslinjer og veiledere
Helsedirektoratet publiserer ulike normerende produkter som gir råd og anbefalinger til helsetjenestene og til befolkningen. Målsettingen er å sikre god kvalitet, riktige prioriteringer og løse samhandlingsutfordringer: