Evaluering
Evaluering kan si oss noe om hvor vi er, hvor vi skal, og hva har vi oppnådd. Evaluering kan gi grunnlag for felles refleksjon og læring.
Evaluering er systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling av kommunens tjenester.
Rutiner for systematisk evaluering av kommunens tjenester står sentralt i BTS-arbeidet. Det er viktig å evaluere tjenestene vi tilbyr for å sikre gode tjenester som tilbyr riktig hjelp til riktig tid. Under følger eksempler på evaluering på tjenestenivå:
Evaluering på tjenestenivå
- Alle virksomhetene benytter et felles kvalitets- og avvikssystem (EQS).
- Feedbackinformerte tjenester (FIT) handler om systematisk tilbakemelding fra brukere, samt å endre og tilpasse tjenestene i tråd med disse tilbakemeldingene. Dette er et viktig ledd i å benytte erfaringer fra brukere til å forbedre tjenestene. Helsestasjonstjenesten, Barnevernet og ROP-tjenesten i Løten kommune har tatt i bruk FIT.
- Evaluering av kommunens tjenester er tema på personal- og foreldremøter.
- Kommunen gjennomfører ulike brukerundersøkelser, som har som mål å bedre kvaliteten på tjenestene som gis.
- Evaluering skjer gjennom de enkelte virksomhetenes kompetanseplaner
- Evaluering skjer også gjennom budsjettarbeid og arbeid med årsrapport.
- Virksomhetsgjennomgang.